Carsten Bagge Lausten on Wed, 13 Nov 2002 14:44:02 +0100 (CET)

[Nettime-bold] Sv: Vedr.: folkelig artikel om orientalisme?

Hej Morten

H=F8, h=F8. Det var alts=E5 let-let-udgaven jeg sendte. Hermed ikke sagt =
at der ikke kan populariseres yderligere. Du kan f=E5 det som du vil have =
det. Som jeg skrev er det min plan, at nogle af de ideer, jeg skitsere, =
skal indg=E5 i en artikel, og jeg er derfor ikke bange for at skrive noget =
popul=E6rt.=20

Men inden jeg begynder at skr=E6lle det akademiske af artiklen vil jeg =
gerne vide hvilken af artiklerne du er interesseret i. Vil du have =
diskussionen af filmen eller bogen?

I =F8vrigt s=E5 er det fuldst=E6ndigt ligegyldigt om Saddam er en skurk =
eller ej. Jeg skriver om Vestens fantasier. Sp=F8rgsm=E5let om referenten =
er underordnet i den sammenh=E6ng. Selv om fantasierne er sande kan de =
godt have nogle beg=E6r=F8konomiske effekter, og det er jo dem jeg =
interessere mig for. Som god lacanianer m=E5 du jo vide at fantasmer ikke =
er det samme som fiktioner. De er skam virkelige nok.=20

Jeg g=E5r snart hjem, s=E5 hvis du svare med det samme eller i morgen =
tidligt, s=E5 kan jeg sende en artikel til dig i l=F8bet af en til to =
dage.=20

Mkh Carsten

Hej Carsten
Tak for din hurtige tilbagemelding. M=E5ske du kunne sende mig  l=E6se-let =
udgaven af de to artikler? Jeg vedh=E6fter et par artikler/ledere af mig =
selv - samt en af Niels Kayser, som jeg netop har f=E5et i dag. Kaysers =
artikel illustrerer p=E5 udm=E6rket m=E5de stilen. M=E5ske et par =
stilistiske regler kunne lyde: ingen (lange) introduktioner til komplicered=
e begrebss=E6t, ikke ret mange s=E6re ord (signifiant, imagin=E6rt, det =
reelle, diskurs er eksempelvis s=E6re ord), ikke lange referater af =
b=F8ger, ingen hensyn til akademisk h=E6derlighed (selv om man ikke selv =
har fundet p=E5 pointerne, skal man ikke sige det,  og ej heller anf=F8re =
kilder). I stedet skal man g=E5 efter de gode pointer og evt. forestille =
sig ens mor eller lignende som l=E6ser.=20
Overskriften for din artikel kunne vel v=E6re noget i retning af vestens =
fantasier om Orienten. Kan du p=E5 den halve plads af din =22filmartikel=22=
 beskrive vestens fantasier, deres beg=E6rs-=F8konomiske oprindelse og =
deres aktuelle politiske betydning p=E5 en letforst=E5elig m=E5de - ja =
s=E5 er du dagens helt. Is=E6r hvis det virker overbevisende, at det =
faktisk er fantasier og ikke virkelighed; at Saddam er en sadistisk skurk =
er der ikke mange, der tvivler p=E5.=20
KH Morten
                                                                           =
                                                                           =