Peter van der Pouw Kraan on Fri, 5 May 2000 01:10:19 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Wat er achter je rug om gebeurt

Ik heb dit meegemaakt met een versie van PKZIP uit 1998. Hij stond vorig
jaar als shareware op een CD-rom van een computerblad.
Er staat niets over in de lincensie-info, de helpfile of de documentatie,
maar ik ontdekte korte tijd na installatie dat er voortdurend
datacommunicatie plaatsvond als ik online was en verder niets deed. In
eerste instantie dacht ik aan een programma als Back Orifice, niet leuk dus.
Na veel gepuzzel zag ik dat er een mij onbekend programma actief was met de
naam TSAdbot.exe, naar later bleek met dezelfde installatiedatum als PKZIP.
Het had zich genesteld in een directorie timesink (klonk ook al akelig
onheilspellend).
Verwijderen heeft geen zin, want dan installeert PKZIP het opnieuw. Wat wel
werkte was de naam veranderen in TSAdbot.uit.exe.

Ook dit programma verdwijnt niet met het deinstalleren van PKZIP. Het wordt
inderdaad gewoon acher je rug om op je machine gezet, en als je weinig van
computers weet blijft het jaar in jaar uit stilletjes actief.
Softwarefirma's moeten op zijn minst open kaart spelen over wat hun
programmatuur uitvoert. Dit is zo achterbaks dat ik in ieder geval niet
meer overweeg om voor PKZIP te betalen.

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)