Marja Oosterman on 24 Jul 2000 21:57:15 -0000

[Nettime-nl] het .nl domein

At 23:45 21-7-00 +0200, Maurice wrote:

>Recente discussies in Nederland over het .nl domein beperken zich meestal
>tot kwesties rondom intellectueel eigendom en domein kapers.

Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat het gaat om commerciele
uitbating van een domeinnaam, of in feite van een persoonsnaam wiens naam
van belang is voor zijn beroepsuitoefening, zoals voor veel artiesten het
geval is.

Random een nr. krijgen als je een veel voorkomende naam hebt zoals Wim
Jansen, is natuurlijk een monstrum.
Maar de vraag is of alle Wim Jansens wel een eigen domeinnaam willen. Bijv.
gelet op dat een eigen domeinnaam extra kosten met zich meebrengt.

Verwachten we nu echt dat de mensen die nu genoegen nemen
met wimj@xs4all.nl en homepage .www.Xs4all.nl/~wimj
en wimja@xs4all.nl
straks allemaal wim@wimjansen.nl willen hebben?

Natuurlijk, het gaat om principiele keuzes en basisrechten en vrijheden.
Maar soms worden principiele uitgangspunten helderder als je ze toetst aan
de praktische behoefte.

Of verwacht je Maurice, dat domeinen en domeinhosting uiteindelijk gratis
wordt?

Het is natuurlijk wel leuk om wim@jansen.nl  te hebben, of
wim@wimjansen.nl, maar wat is er mis met
http://www.xs4all.nl/~wimjansen?
vooral als dat een gratis service is bij je account?

Nu zeggen dat privé-personen zijn 'gedegradeerd tot tweederangs deelnemers
aan het internet'  betekent eigenlijk dat 'je' zegt dat de gang van zaken
en verschillen tussen homepages en domeinen van begin af aan een verkeerd
idee is geweest. Maar is dat wel zo?

En als ik WimJansen zoek, zoek ik dan niet al naar de Wim Jansen in
Utrecht, of Utrecht-Oost?
Moet ik niet toch al niet zelf zorgen dat mensen waarvan ik dat wil, m'n
emailadres weten, dus weten via welk domein enz..? En is het eigenlijk niet
comfortabel dat je dat als privé-persoon nog een beetje zelf kunt bepalen
aan wie je je emailadres bekend maakt?
Als ik in het telefoonboek van Utrecht of Amsterdam naar Jansen, W zoek,
moet ik ook eigenlijk al de straatnaam weten...
Ja, lastig, een veelvoorkomende naam. (Daarom proberen bedrijven ook hun
merknamen zo zwaar mogelijk te beschermen)

Er kan er maar 1 schouwburg.nl  hebben.
Maar dan weet ik nog niet of dat de schouwburg in Amsterdam, Utrecht of
Groningen is.

Misschien zoeken we wel de verkeerde kant op om het probleem van schaarse
domeinnamen op te lossen.
Is er al eens serieus gekeken naar de mogelijkheid om aan het gegeven van
IP-nr en domeinnaam nog iets anders toe te voegen, een aanduiding? Eentje
die aan de clientkant een overzichtje gaat bieden?

Zodat je verschillende IPnrs aan een zelfde domeinnaam kunt koppelen,
maar er aan de clientkant dan een klein overzichtje wordt gepresenteerd?
Dat moet toch inmiddels technisch gezien niet zo ingewikkeld meer zijn?

Het zou wellicht meteen kunnen zorgen dat niet ieder bedrijf .com wil
hebben, omdat ie het liefst in kleine overzichtjes te vinden zal zijn.
Zoals privé-personen nu soms expres van provider of gratis emailadres
switchen om de eigen naam te kunnen gebruiken of een creatieve aanduiding
om niet wimjanssen123 te worden.

Dan krijg je dus:
Van Vliet -aannemer in Utrecht
Van Vliet - aannemer in Alkmaar
en
Van Vliet - journalist bij ANP
Van Vliet - Limburg Stirumstraat Den Haag.
enz.

Moeten er natuurlijk wel weer afspraken komen over aantoonbaarheid, zodat
je niet hetzelfde gezeur krijgt als met de metatags, waardoor je bij wijze
van spreken bij het woord bloemkolen ook weer op een sekssite terecht komt..
Krijg je natuurlijk wel weer het probleem van wie bovenaan komt te staan ;-)
In het telefoonboek is dat ook simpel opgelost: straatnamen of
bedrijfsaanduidingen per alfabet. Wie op wil vallen moet extra betalen.
Dat kun je ook wel oneerlijk vinden, maar al op de basisschool merk je de
voor- en tegens van een naam beginnend met een A of een Z bij
telefooncirkels en noem maar op.
Je kan wel balen dat je ouders Jansen heten en je ook nog een
veelvoorkomende voornaam hebben gegeven...
maar soms zijn dingen simpelweg zoals ze zijn...

Wat nog maar de vraag is voor het huidig systeem dat zich beperkt tot 1
domeinnaam met 1 IP.nr. De techniek schrijdt voort... misschien moeten we
dus meer naar technische oplossingen zoeken.

Vr. groet,

Marja Oosterman

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland
bundelt, schakelt en koppelt in uw
belang...

kopij per Email:  redactie@dan.nl
               Fax:    030-2543424

Uitgave: St. NoPapers, digitale uitgeverS... virtualiter sedert 1988
Tel.: 030-2544519 (ma t/m vrij 11-16.00 uur)