Peter Olsthoorn on 1 Sep 2000 10:43:10 -0000

Re: [Nettime-nl] spreker gezocht IBA conferentie 19 september

At 01:35 1-9-00 +0200, you wrote:

>Net even naar naar de toegangsprijzen gekeken, die lopen op tot 800 Britse
>ponden per persoon. Het evenment wordt gehouden in de RAI, ook niet echt
>een gratis pleisterplaats.
>
>Een gage van zeg 2500 gulden voor een spreker lijkt me dan meer aan de
>orde dan een fles whisky en een diner.
>
>groet, groet,
>
>Francisco van Jole
>
>http://www.2525.com
>wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.

Inderdaad moet je goed onderscheid maken tussen profit en non-profit.
Afgelopen week zat er voor 100.000 pegels in een zaal bij een congres van
IRR en ik hoorde dat andere journalisten daar voor nop spraken, een
dagvoorzitter zelfs 2 dagen lang voor niets (een overheidsdienaar).
Die schatrijke club bedient zich ten onrechte van een .org
adres:   www.iir.org
Een standaard antwoord luidt van de organisatie: we betalen sprekers nooit,
wat nogal eens werkt, maar lang niet altijd.

(Overigens maak je dit dat circuit leuke dingen mee: ik zag datzelfde IIR
in de coulissen eens een envelop aanreiken aan een hoge pief van het Gak,
toen nog niet geprivatiseerd. De man schrok hevig want ik kende hem als een
keurige ouderling van een streng gereformeerde club in een dorp waar ik
eerste woonde.)

Peter Olsthoorn