Francisco van Jole on 26 Sep 2000 15:36:23 -0000

Re: [Nettime-nl] inspirerend anti-globaliserings gedachtegoed

At 16:41 26-09-2000 +0200, Eveline Lubbers wrote:

>2. Guardian afgelopen zaterdag:
>Hand-to-brand-combat
>As a teenager, Naomi Klein was a dedicated mall rat, fixated on
>designer labels. A bare decade later, the author of a life-changing
>book on anti-corporatism and the new politics, she is at the heart
>of the protest at the current World Bank summit in Prague.

Ik heb wel eens een stuk uit haar boek gelezen. Mijn god wat een onzinnig
geneuzel, non-onderwerp en regelrechte misleiding. Het begint al met de
eerste zin in het eerste hoofdstuk:

"The astronomical growth in the wealth and cultural influence of
multinational corporations over the last fifteen years can arguably be
traced back to a single, seemingly innocuous idea developed by management
theorists in the mid-1980s: that successful corporations must primarily
produce brands, as opposed to products."

Vraag 1: Welke 'astronomical growth in the wealth and cultural influence'?
Vraag 2: Hoezo 15 jaar?
Vraag 3: "that successful corporations must primarily produce brands, as
opposed to products" Is dat nieuw? 'Solingen', zegt dat mevr. Klein wat? Is
een voorbeeld van 'brand'-gebruk waar Hitler groot mee is geworden. Voor de
Tweede Wereldoorlog.

Naomi Klein bedient zich van redeneringstechnieken waar Erich von Daniken
(Waren de goden Kosmonauten?) nog een puntje aan kan zuigen.

Ik heb hier Coercion staan van Douglas Rushkoff over de invloed van
marketing. Hij beweert juist dat de consument steeds minder van merken
moeten hebben. Dat is een van de hoofdbrekens voor die multinationals.

Lang leve multi-nationals trouwens. Die zijn aanzienlijk makkelijker te
reguleren en beinvloeden dan de miljarden kleinschalige bedrijfjes die
activisten in de jaren tachtig voor ogen hadden. Of is dat nog steeds 'in',
kleinschaligheid? Ik dacht dat het weggespoeld was met de mislukte hysterie
over zure regen. Tachtig procent van de bossen in Nederland zou binnen tien
jaar verdwijnen.

Ik heb er nog om gehuild.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.