Ronald van Tienhoven on 6 Dec 2000 16:28:33 -0000

[Fwd: [Nettime-nl] De ingeslapen magie van het merk]

Francisco van Jole wrote:

At 10:14 06-12-2000 +0100, Marie-Jose Klaver wrote:

>Maar als alles een merk kan worden, dan houden we aan het einde een
>merkloze samenleving over. Onderscheid is dan geen onderscheid meer.

Hallo, kan iemand me even helpen? Een tijdje terug moesten we volgens Naomi
Klein, een 'groot denkster op het gebied van wereldproblemen' naar ik
begrepen heb, nog protesteren tegen de verderfelijke merken. Wat nu?
Straks moeten we nog actie gaan voeren om ze te behouden.

En nu ik hier toch ben. Vorige week heb ik gevraagd of iemand een voorbeeld
wist van de "grote invloed van de virtuele wereld op
de reële wereld van goederen en diensten", die Andreas Broeckmann, dan wel
de 'visionair en futuroloog' Derrick de Kerckhove, meende waar te nemen.
Dat leverde me welgeteld een persoonlijk mailtje op van iemand die het bij
nader inzien ook niet wist.

Wordt er op deze lijst nog gepraat over dit soort dingen? Of is het toch
gewoon een alternatieve persberichtenrondpompmachine (2x woordwaarde).

groet, groet,

Francisco van Jole

Als er dan toch een voorbeeld moet worden gegeven van de invloed van de virtuele wereld op de reële wereld van goederen en diensten, dan moet gedacht worden aan de uitwisseling van data tussen universitaire instellingen en wetenschappelijke onderzoeksinstituten onderling.
Veel research wordt voor een groot gedeelte via het Net uitgewisseld. Met name astronomie, kwantumfysica, kwantummechanica en andere natuurwetenschappen zijn disciplines die gebruik maken van het Web; zij kunnen vrijwel niet meer zonder. k beschouw deze disciplines zeker als onderdeel van de *uitwisseling van goederen en diensten*.
Bovendien zijn er beursspeculanten die gebruik maken van minuscule fluctuaties in de beurswaarde van ondernemingen. Als beurs A (in Azië bijvoorbeeld) sluit, opent Beurs B. (in Europa) Laat ik enigzins dichterlijk zeggen dat het Uur Blauw dat zich tussen deze openings-/sluitingstijden bevindt zeer lucratief kan zijn. Ik verwijs onder andere naar D.E. Shaw & Co, een onderneming in New York, opgericht door een fysicus. Zijn transacties worden vrijwel exclusief bepaald door de mogelijkheden die het Web biedt.
Nu ik me toch in deze wereld bevindt, raad ik je aan de volgende Website te bezoeken: The Map of the Market is een van de snelste *zichzelf verversende* websites (en een van de visueel meest aantrekkelijke).
Juist in de financiële wereld vind je de antwoorden op je vraag, dunkt me.

Map of the Market

Ronald van Tienhoven