Peter van der Pouw Kraan on 6 Dec 2000 16:46:44 -0000

Re: [Nettime-nl] Invloed van de virtuele wereld. Was: De ingeslapen magie van het merk

Fransisco van Jole schreef:

>En nu ik hier toch ben. Vorige week heb ik gevraagd of iemand een voorbeeld
>wist van de "grote invloed van de virtuele wereld op
>de reële wereld van goederen en diensten", die Andreas Broeckmann, dan wel
>de 'visionair en futuroloog' Derrick de Kerckhove, meende waar te nemen.
>Dat leverde me welgeteld een persoonlijk mailtje op van iemand die het bij
>nader inzien ook niet wist.
>
>Wordt er op deze lijst nog gepraat over dit soort dingen? Of is het toch
>gewoon een alternatieve persberichtenrondpompmachine (2x woordwaarde).

Tja, het hangt af van de definitie van 'virtuele wereld'. De infrastructuur
die de diverse computernetwerken vormen, en alle datastromen binnen die
netwerken, of een of meer specifieke toepassingen. Zeker in het eerste
geval is de invloed evident. Geen enkel groot bedrijf kan nog opereren
zonder e-mail, vaak wordt centraal opgeslagen bedrijfsinformatie voor
projecten overal ter wereld geraadpleegd, projectplanning gaat gepaard met
veel elektronische documentuitwisseling tussen vestigingen, men overlegt
via Inter- of intranet, etc. In veel beroepen is een Internetaansluiting
vereiste. Afijn, verdergaan leidt alleen maar tot meer open deuren.

Ook het World Wide Web als specifieke toepassing heeft enige impact: online
aangeboden koopwaar, vergelijkingsmogelijkheden van producten, empowerment
van consumenten via sites als Betterbegood.nl, veilingen, online
aanschaffen (wat mij betreft met name software: het sharewarebeginsel zou
zonder Internet niet de huidige vlucht hebben genomen), de ontwikkeling van
producten als Linux, de mogelijkheid online allerlei gegevens over
producten op te vragen en te zoeken of bepaalde produkten ueberhaupt
bestaan en waar ze te krijgen zijn, het opvragen van reisinformatie
(waardoor ik meer gebruik maak van het openbaar vervoer), de verschuiving
richting online afhandelen van aanvragen en andere formulieren, online
bankieren, controle door de burgers van projectvoortgang bij overheid en
bedrijven, tevoren alvast de faciliteiten in een plaats van bestemming ver
weg bekijken, alvast een hotel of jeugdherberg boeken waarvan ik anders het
bestaan niet eens had gekend, catalogi van bibliotheken doornemen en
eventueel online boeken reserveren (ook erg handig als je een bepaalde
publicatie zoekt en je weet niet in welke bibliotheek in het land die
ligt), informatie zoek je nu eerst op het WWW en dan in de bibliotheek.
Best wel aardig wat, alles bij elkaar, toch? En bijna allemaal voorbeelden
uit mijn dagelijks leven van de afgelopen paar jaar.
Voor Usenet zou ik het zo gauw niet weten. Enige invloed is er natuurlijk
wel als mensen met elkaar spreken over goederen en diensten.
E-mail heb ik al genoemd. Telnet.. tja. En Archie? Gebruikt iemand dat nog?
Ik laat het hier even bij.

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)