Lake on 7 Dec 2000 04:02:50 -0000

Re: [Nettime-nl] De ingeslapen magie van het merk

Dag,

Francisco van Jole:
Hallo, kan iemand me even helpen? Een tijdje terug moesten we volgens
Naomi  Klein, een 'groot denkster op het gebied van wereldproblemen'
naar ik  begrepen heb, nog protesteren tegen de verderfelijke merken.
Wat nu?
Straks moeten we nog actie gaan voeren om ze te behouden. Doordat
informatie gemakkelijker overal beschikbaar komt, zien we twee dingen
gebeuren. Als ik even heel kort door de bocht mag.....

1) doordat informatie over producten eenvoudiger verkregen kan
worden, wordt de economische markt meer en meer een perfecte vrije
markt, een markt waar iemand precies krijgt wat hij wil voor de
laagste prijs. In een perfecte markt is een merk niets anders een
samenvatting van de (werkelijke) eigenschappen van een product. Alle
overige connotaties van een merk zijn in dat geval  flauwekul, want
misleiding. Misleiding is misinformatie die in een perfecte markt
verdampt. Merken hebben hier geen waarde boven een beschrijving van
het product.

Dit tenderen naar een perfecte markt zien we vooral in de B2B
(=handel tussen bedrijven onderling) sector, alwaar de vormen van
samenwerking gebaseerd op 'vertrouwen'' (de klassieke
bedrijfskolommen bijvoorbeeld) zienderogen verdwijnen en plaatsmaken
voor netwerken van bedrijven, waarin zakelijkheid en concurrentie
overheerst.

De moordende concurrentie tussen bedrijven die tegenwoordig heerst,
is daarvan een gevolg (en inderdaad, is een betrekkelijk nieuw
verschijnsel, al is het wel wat ouder dan de gemiddelde ICT-er).

Dat merken verdwijnen in het B2B segment (tenminste dat denk ik),
betekent niet dat merken voor consumenten verdwijnen. We komen bij
punt 2.

2) doordat informatie eenvoudiger gemaakt en gedistribueerd kan
worden, kan iedereen informatie op maat krijgen. Maar, omdat
informatie voor mensen zelden meer een 'objectief verhaal over de
werkelijkheid' is, maar veeleer een subjectieve constructie daarvan
en van de eigen rol daarin, koopt men informatie als ware het
kleding.. Informatie is, vooral dankzij de overdaad van het
vermaledijde beeld overigens, een uiterlijk teken geworden.
Informatie zelf is  handel, en niet alleen maar een middel tot
handel. De nieuwe merken verkopen zich als uiterlijk teken waarmee
iemand zich identificeert. Informatie lijkt meer op een hoed dan op
een verhaal. Dit verschijnsel, deze rol van informatie, zien we nu
vooral in de B2C sector (Business naar Consument).

Karikatuur: het enige product dat de consument  produceert en
waarvoor wetten van efficientie, rationaliteit en dergelijke gelden,
is hijzelf. De consument produceert een eindproduct (zichzelf), een
bedrijf doet dat bijna nooit, en dat product bestaat, en heeft altijd
bestaan, uit informatie over zichzelf. Maar nu kan dat meer en meer
beinvloed worden door instituties dan aan dat eindproduct zelf geen
boodschap hebben: voor hen  is het een speeltje, meer niet.

Dat bedrijven dit "produceren van zichzelf" steeds meer kunnen(en ook
wel moeten) beinvloeden, is een scenario dat maar beter niet door een
pessimist overdacht kan worden. Daar krijgen we maar klonen van Klein
van.

Hoe het zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen? Geen idee, maar ik
fantaseer graag en daarom zeg dat ik denk dat verschijnsel 1) zich
meer en meer in het B2B segment zal terugtrekken en dat 2) het
kenmerk van de B2C wordt en de twee sectoren meer en meer gescheiden
worden door een niet doorlatend membraan. Merken zijn een bron van
ergernis voor velen, zeker op de manier waaropen merken gemaakt
worden door bedrijven als Nike, Coca Cola en noem ze maar op. So be
it. Maar veel ernstiger lijkt me het bestaan van dat membraan, en
daar worden maar weinig mensen boos om.

Het is maar een gooi.

L.
E. lake@home.nl