Francisco van Jole on 7 Dec 2000 13:27:58 -0000

Re: [Fwd: [Nettime-nl] De ingeslapen magie van het merk]

At 13:17 07-12-2000 +0100, Marianne van den Boomen
 wrote:
Op 11:33 07-12-2000 +0100 schreef Francisco van Jole:
>Maar ik denk bij  'goederen en diensten'  dan bijvoorbeeld aan de
wetenschappelijke tijdschriften. Net als veel anderen heb ik ook een tijd
gedacht dat deze - vaak onbetaalbare - tijdschriften onder druk zouden
komen te staan door het net, cq zouden verdwijnen. Dat blijkt dus niet  het
geval.

Dat schijnt op grote schaal wel degelijk het geval te zijn, hoorde ik van
een documentalist. Vakbibliotheken zijn gedwongen om de - overigens even
dure - electronische tijdschriften af te nemen, omdat de papieren versies
niet meer worden uitgebracht.

Ja, ik doelde dan ook meer op de tijdschriften als instituties dan op de verschijningsvorm.

Er schoot me iets te binnen en ik zocht even in het archief. Uit de Daily Planet van 9 mei 1996:

- Nieuw wetenschappelijk tijdschrift

First Monday is een van de eerste wetenschappelijke
tijdschriften op het net waarbij het principe van
`peer-review` wordt toegepast, wat wil zeggen dat de inhoud
van de artikelen is getoetst door vakgenoten. Het blad
verschijnt de eerste maandag van de maand, zowel op het web
als via email. Geinteresseerden dienen zich - gratis - te
laten registreren.
In het eerste nummer aandacht voor: Elektronisch betalen en
monetaire politiek; Het sociale leven van documenten; De
opkomst van de wet in Cyberspace; De effecten van nieuwe
media op bedrijven; En een interview met een antropologe die
zich op de computer cultuur heeft gestort.

http://www.firstmonday.dk

Het bestaat nog steeds en ze hebben zelfs Esther Dyson als 'consulting editor' weten te strikken, zie ik. Dat is wel weer erg leuk.

Weet iemand toevallig of ze inmiddels ook enig aanzien genieten?

(Shit, mail jij in HTML? Ik kan met mijn Eudora niet direct replyen, dan
valt de helft weg - plakken uit je oorspronkelijke tekst gaat wel).

Ja, ik mail ook in Eudora. Ik zit er wel aan te denken om op iets anders over te stappen. Ik verdenk ze er wel eens van stiekem gebruiksgegevens af te tappen. En maker Qualcomm is ook wel erg onderdeel van de wapenindustrie en dat zit me niet helemaal lekker.

dag dag

;-)

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.