Peter van der Pouw Kraan on 8 Dec 2000 18:04:01 -0000

Re: [Nettime-nl] Invloed van de virtuele wereld. Was: De ingeslapen magie van het merk

At 11:43 7-12-00 +0100, Francisco van Jole wrote:

>Dus de constatering aangaande de invloed van de virtuele wereld op de
>reeele wereld is een open deur? Ik moet zeggen dat ik het daar niet mee
>eens ben. E-mail is inderdaad geweldig, de documentenuitwisseling eveneens
>maar wat is daarmee de invloed van de 'virtuele wereld op de goederen en
>diensten'?

1) De netwerk-infrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde geworden voor
een groot deel van de produktie en distributie van goederen en diensten.
2) Netwerk-infrastructuur heeft vormen van produktie en distributie van
goederen en diensten mogelijk gemaakt die dat 'vroeger' niet waren.
Willekeurig voorbeeld: nieuwe baggermethoden, alleen mogelijk door snel
datatransport naar een server op de wal. Zie bv http://www.bouwspiegel.nl
Ander willekeurig voorbeeld: reizen plannen en boeken.

>Linux is een mooi voorbeeld, shareware minder. Dat laatste bestond al ver
>voordat internet opgang maakte (de diskettes bij computertijdschriften
>bijv.) Of Linux grote invloed heeft op reeele goederen en diensten?

Linux is toch een reeel goed?

Je hebt gelijk, shareware wordt ook op andere manieren verspreid, maar
datacommunicatie is er een van. Ik loop trouwens makkelijker even een
archief als Tucows door dan de ene CD-rom na de andere in m'n machine te
stoppen.
Daarnaast is er een complexere samenhang. Zonder Internet zou er een veel
minder grote markt voor computers en dus computertijdschriften zijn. Er is
dus een verband tussen de hoeveelheid shareware die via tijdschriften wordt
verspreid en de mate van vernetwerking.

>Bovendien is het concept buiten software amper toepasbaar.

Het concept is van toepassing op alles dat digitaal is op te slaan.
In dat verband: al gehoord van 3D-printers? Brengen laagje voor laagje van
uithardend materiaal aan, zodat een voorwerp ontstaat. Je kunt zo
bijvoorbeeld reserve-onderdelen e-mailen.

>Ja dat is allemaal waar, internet is geweldig om informatie op te zoeken.
>Maar wat is nou de invloed op goederen? Is een fles cola veranderd door de
>virtuele wereld? Een containerschip? Een plak worst?

Ik had het over de invloed op de productie en distributie van goederen en
diensten, niet op de vormgeving.
Die invloed moet er trouwens beslist zijn, lijkt me interessant om na te
gaan. Je zou dan vooral moeten kijken naar productie- en
distributiegoederen. Juist een containerschip wordt anders ontworpen omdat
de logistiek door ICT de afgelopen decennia radicaal is veranderd.
Maar zelfs van een plakje worst kan ik me dat voorstellen: de veranderde
logistiek leidt immers tot andere beschikbaarheid van ingredienten. Ik
griezel bij de gedachte  aan wat er wereldwijd beschikbaar zou kunnen zijn
aan spul dat onherkenbaar tot worst kan worden vermalen.
Colaflessen zullen nooit veranderen, hoeveel merkmagie er ook inslaapt :)

>Archie.. verdomd, ik stelde mezelf vorige week nog dezelfde vraag. Soms ga
>ik nog wel eens op zoek naar gopher-servers. Dat is heel aardig, alsof je
>door de ruines van internet loopt.

Merkwaardig, ik dacht laatst ook aan allebei. Realiseerde me opeens dat ik
op mijn laatste PC al twee jaar geen Archie heb geinstalleerd en ben op
zoek gegaan naar een nieuwe Archie. Nog niet gevonden. Voel me al bijna de
oude garde, die nog alle slimmigheidjes van vroeger kent. Mag zelfs graag
PC-problemen via DOS aanpakken.

>groet, groet,

ziens

Peter van der Pouw Kraan (peter@xs4all.nl)