Stijn Wuyts [deCURSOR] on 11 Dec 2000 19:23:24 -0000

[Nettime-nl] AANDACHT: Nettime-lijst goed gebruiken

Beste Nettime-geabonneerde,

Mijn excuses dat ik u stoor met een op het eerste gezicht 'onbelangrijk
detail'. Toch vind ik het nodig dat eens iemand even de aandacht vestigt op
het posten van berichten naar een lijst als Nettime.

Zou het mogelijk zijn om berichten die u naar deze mailing list stuurt, te
zenden in ASCII (plain text) formaat, of met andere woorden: *niet* in HTML
formaat? Daar zijn verschillende redenen voor:
- niet iedereen gebruikt een bekend e-mail programma als Outlook en
Messenger en het is dus niet zeker dat je HTML-mail ook goed gelezen kan
worden
- een HTML-mail bevat meer dan twee keer zoveel data als een gewone
ASCII-mail. Het gaat slechts om kleine mails, ik weet het, maar vele
kleintjes maken iets groots en hier gaat het in 99 procent van de gevallen
om pure verspilling
- ikzelf ben geabonneerd in digest-vorm, wat wil zeggen dat ik iedere dag
een samenvatting krijg van de berichten die die dag naar de lijst gestuurd
zijn. Zo hoef ik niet telkens gestoord te worden als er een Nettime-bericht
binnenkomt. Spijtig genoeg herkent de Nettime-mailsoftware geen HTML-mails
en worden die HTML-mails als pure HTML-code gepost in de overzichtsmail die
ik iedere dag krijg. En dan ziet dat er als volgt uit:

----
en eindstations. Bij natuurrampen en ontruimingen. Op waste lands, campings
en kunstenaarsdorpen. Mensvriendelijk een zeiltje boven de deur, als een
tentluifel. Een houten vloertje erin. En dan een raam uitzagen.
mobil home, kapperszaak, galerie. Stroom trekken, mobitelletje, een antenne.
Linux, Mac of Raampjes booten: voil&aacute; cyberterminal, radiostation,
spionagepost.</font>
---

Ik denk dat het onnodig is hieraan toe te voegen dat mails lezen op die
manier wel heel erg moeilijk wordt...
- Een reply in ASCII-vorm (met een > voor iedere regel van de
oorspronkelijke tekst) is veel makkelijker te volgen dan in HTML-vorm.
HTML-mailprogramma's voegen de originele tekst in met een grotere
linkermarge bij het replyen, waardoor het moeilijker is om op bepaalde
onderdelen commentaar te geven of om te volgen van wie welk stukje
commentaar is.

Het zou mij (en wellicht ook een heleboel andere abonnees) erg plezieren
mocht iedere poster zich aan dit toch wel vrij eenvoudig regeltje houden.
Bij het samenstellen van een reply of nieuw bericht in een programma als
Outlook of Messenger kan je met een simpele muisklik de mail converteren
naar ASCII. In Outlook doe je dat bijvoorbeeld door in het bericht op
Format/Plain Text te klikken in de menubalk.

Bedankt voor uw medewerking.

Stijn Wuyts,
redactie www.deCURSOR.com