lake on 12 Dec 2000 08:49:50 -0000

Re: [Nettime-nl] Virtuele wereld

Dag,

Rick van Dijk merkte op:

> Als er dan geen of weinig invloed is van de virtuele op de reële
> wereld, waar maken de (free-lance)journalisten (bv Max Pam), de
> krantenuitgevers (deeplinken) en de platenmaatschappijen zich dan
> druk om?

Precies :)

Invloeden van de informatisering (vind ik beter dan het kleffe
'virtuele wereld') zijn voor een deel ook afhankelijk van de
interpretatie van mensen over die effecten.  Dat is waar jij het over
hebt.

Daarnaast heb je natuurlijk ook de meer ongemedieerde effecten die
vooral hun weg naar de menselijke levensfeer vinden via de economie.
Die zijn naar mijn smaak veel belangrijker, maar leiden hier niet een
florerende discussie. So be it.

Maar goed, de invloeden van informatisering via de 'interpretatie'
van mensen, dus via het beoordelen van nieuwe verschijnselen zijn ook
niet onbelangrijk.

Maar het is onduidelijk in welke mate reacties van mensen als max pam
blijvend zijn. Vergeet niet dat max pam, en zeer veel anderen hier,
journalisten zijn en dat hun intepretaties nogal eens ingegeven zijn
uit angst voor hun broodwinning. Of hun reacties er op de wat langere
termijn iets toe doen, is maar zeer de vraag.

We leven nog in een wereld waarin het publieke debat over de nieuwe
media wordt gedomineerd door (be)spelers van de oude media. En dat
merk je! Nog niet eens zozeer aan de vaak sterk moralistische en
conservatieve reacties (bijv. naar aanleiding van napster), maar
vooral aan het onvermogen het probleem van, bijvoorbeeld, copyrights
in een breder maatschappelijk perspectief te plaatsen. De bange stier
ziet alleen de rode lap.

Het copyright, bijvoorbeeld, wordt niet gezien als een onderdeel van
een ruimer probleem (zoals de relatie tussen arbeid en honorering,
maar andere perspectieven zijn ook mogelijk). En als men wel het
probleem ruimer bekijkt dan is tevaak via moraliserende en bezwerende
formules. Voorbeeld: Men mag niet stelen, dus hoeven we niet te
kijken naar veranderingen in onze manier van werken.

Er zit een rem op het denken over de nieuwe media bij de bespelers
van de oude media. Er wordt wel degelijk goed nagedacht over
copyrights en zo meer, het is ook beslist geen eenvoudige zaak, maar
om die te bestuderen kun je beter de kranten mijden.

Je vraagt ook niet aan Utrecht supporters of Ajax goed gevoetbald
heeft.

L.
E. lake@home.nl
Q. 176549