kees/ventana on 18 Jan 2001 23:59:47 -0000

Re: [Nettime-nl] exploding DAVOS

Nee, maar ik begrijp jou niet. Je bent een professionele journalist, en
hebt blijkbaar even proberen uit te vogelen wat zich daar in Davos
afspeelt, want je haalt feilloos de paar sprekers uit het programma die
niet 'corporate' angehaucht zijn. Zou je je even verdiepen in de
geschiedenis en oogmerken van het WEF, dan zou je hopelijk je
omschrijvingen als "gewoon een soort congres" met zoveeel
"gerespecteerde" historici weer inslikken. Davos is een van de plekken
waar de machtige heren (en wat vrouwen) der aarde de buit onder elkaar
verdelen. Het is een soort geinstitutionaliseerde wandelgang waar het Grote
zakenleven de politiek "ontmoet" en al die dure heren komen daar niet
naartoe omdat ze toch niets anders te doen hebben. Ouwe muzikanten mogen
de boel klaarblijkelijk nog een beetje extra sjeu geven.

Marie-Jose Klaver vindt - met de al dan niet gespeelde naiviteit die het zo
goed doet in de media dezer dagen - dat daar niets mee mis is (een stap
verder en je gaat schrijven dat mensen die ertegen demonstreren vragen
om een pak slaag). Dat is heel modern, en Francisco van Jole (die eerder
al heel jolig de protesten tegen de Wereldbank in Praag "stoffig" wenste
te noemen) zal ze er mee aan haar zijde vinden. Maar misschien heb je
hiermee meteen een verklaring waarom binnen de groeiende beweging tegen
de neo-liberale geldgraaierij waar Klaver en Jole zo'n begrip voor
hebben, steeds meer mensen ook een gloeiende hekel aan de commerciele
media hebben gekregen. Journalisten worden gezien als geparfumeerde
drollen die zelden een krottenwijk en te vaak een cocktail-lounge van
binnen zien, en ik zou het haast gaan geloven...
Veel meer informatie over Davos is te vinden op http://www.under.ch

Groet, Kees (helaas geen universiteit in mijn email-adres en volgende week in Davos)