Maarten Reijnders on 22 Jan 2001 19:31:47 -0000

Re: [Nettime-nl] exploding DAVOS

At 04:28 PM 1/22/01 +0100, Christine wrote:

>hiermee bijvoorbeeld:
>
>Wiring the Third World

Neehoor, dat hadden ze nog liggen van vorig jaar:

"The global digital divide taskforce was launched at *last year's* annual
meeting of the forum in Davos (...)"

>    New technologies like the Internet and the mobile
>    phone could accelerate progress in developing
>    countries. But the first priority is education, access
>    and entrepreneurship. By Klaus Schwab
>
>Ongetwijfeld niet jouw politieke agenda.

Ik was me er niet van bewust dat ik een politieke agenda had. Je maakt me
nieuwsgierig... :)

>Maar education en access is toch
>niet zo slecht?

Nee, daar kan niemand tegen zijn. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of
andere zaken (dan internettoegang) niet van groter belang zijn voor de
ontwikkeling van Derde-Wereldlanden. Gelukkig is die Klaus Schwab zo
verstandig om in de eennalaatste alinea van zijn voor de rest nogal
optimistische en soms zelfs naieve artikel over 'Wiring the Third World' te
schrijven:

"The digital divide will not be their only topic, however. The top business
and political leaders, concerned citizens and creative thinkers at the
meeting will also consider the issues in the context of competing global
priorities. They will try to balance short-term necessities with long-term
needs, bold visions with more pragmatic considerations. Whether schoolbooks
or laptop computers are more urgently required by children, for example, or
if water treatment facilities are needed before ISDN lines."

Dat lijkt me geen moeilijke keuze. Als je niks te eten hebt en analfabeet
bent, schiet je natuurlijk niet zoveel op met een internetaansluiting.
Gelukkig gaan de 'top business and political leaders, concerned citizens
and creative thinkers' daar tijdens hun bijeenkomst nog een keer goed over
nadenken, want ik zou het natuurlijk helemaal bij het verkeerde eind kunnen
hebben.

Voor de geinteresseerden, het artikel van Klaus Schwab staat in The
Industry Standard:
http://europe.thestandard.com/article/display/0,1151,13797,00.html?mail

groet,

Maarten Reijnders