Maurice Wessling on 5 Mar 2001 21:34:39 -0000

Re: [Nettime-nl] Google

On Mon, 5 Mar 2001, Leo Lake wrote:

> Of Hauben zeurt weet ik niet, maar al zou ze zeuren, dan nog geldt
> dat ook zeurders wel eens een punt hebben. Verder vind ik niet dat je
> met jouw zinnen de kern van het verhaal van Hauben raakt. Bepaald
> niet zelfs.
>
> Haar punt is nu juist DAT er maar *een* usenet archive (van die
> omvang) is en dat dit archief inmiddels in de private sector is
> beland. Ze reflecteert over dit feit, inderdaad op geheel eigen
> wijze, een die niet uitblinkt door veel scherpzinnighend, een waarbij
> ik ook flink wat weg moet slikken, maar zij denkt tenminste *wel* na.

Inmiddels? Deja was toch ook gewoon private sector?

Misscien hebben we het over twee verschillende zaken. Jij zou graag willen
dat zoiets belangrijks als een Usenet archief in publieke handen komt. De
overname door Google is een aanleiding om dat debat te starten. Maar
waarschijnlijk vond je het beheer van een Usenet archief ook bij Deja niet
in de juiste handen. Anders snap ik het eerlijk gezegd niet.

Ik zie een Usenet archief dat steeds in handen van een bedrijf is geweest
(deja) en daar het laatste jaar behoorlijk in de versukkeling kwam.
Toegankelijk ingekrompen etc. Op het moment dat Google de zaak overneemt
lijkt in elk geval het voortbestaat van het archief gered. Google heeft
een goed track-record en is zeker te verkiezen boven andere potentiele
overname kanidaten in de private sector.

Ik ben bij het beheer van een Usenet archief er vooral in geinteressseerd
of het volledig, goed toegankelijk en accuraat is. En minder of het
beheerd wordt door google bv of het ministerie van OCW. Ik ben eerlijk
gezegd nogal bevreesd voor een overheid die in het archief gaat snijden
omdat het natuurlijk niet de bedoeling is om met belasting geld allerlei
smeerpijperij etc. Onder de huidige ontwikkelingen van de wetgeving in de
VS zal het bijvoorbeeld  lastig kunnen worden om sexueel explicite content
te beheren met overheidsgeld, scholen en bibliotheken worden op dat gebied
steeds verder ingeperkt.

Als het technisch en financieel te bevatten is voor de publieke sector dan
is het alleen maar toe te juichen als daar ook een archief gestart wordt.
Het neemt niet weg dat Deja bezig was de stekker er uit te trekken en dat
met de overname van Google het archief toegankelijk blijft. Goed nieuws
nog steeds. Maar misschien kan het beter.

Maurice Wessling