Stijn Wuyts [deCURSOR] on 20 Apr 2001 10:35:38 -0000

Re: [Nettime-nl] verslag Infodrome-congres 11 april jl.

Hai,

> From:   Francisco van Jole <fvjole@xs4all.nl>
> Subject: Re: [Nettime-nl] verslag Infodrome-congres 11 april jl.
>
> Consumenten hebben macht op internet? Goh, ik zie in de praktijk dat
> internet bij uitstek het domein is van de (bijna-)monopolies. O wacht,
> consumenten verliezen misschien hun macht. Maar waar dan?
>
> Al dat gekantel. Ik kan er helemaal geen wijs meer uit.

Het grappige is dat de titel van het stuk ("Internet laat macht kantelen")
je doet vermoeden dat een verklaring volgt hoe Internet voor de
consument/burger positief kan uitdraaien. Maar wat volgt is een opsomming
van bijna alleen maar voorbeelden hoe het juist niet moet. Je moet het woord
"kantelen" blijkbaar zowel positief als negatief (voor de consument) zien.

> Napster wordt als voorbeeld genoemd door Shapiro.
(..)
> Matt Drudge wordt genoemd.
(..)
> Priceline wordt genoemd.
(..)
> Hier kletsen we nog vrolijk mee met de discussie van twee jaar terug.
Let wel: al die voorbeelden die je hier uit het interview pikt, werden door
Shapiro gebruikt om aan te tonen hoe het op Internet dus niet moet.

Je kan je afvragen of burgers wel al die macht willen, die door
Internet-predikers zo geprezen wordt. Het concept van een democratie is
immers net dat burgers enkele personen uitkiezen die volgens hen bekwaam
zijn om zich met het bestuur bezig te houden. Het Internet gaan gebruiken
als beslissingsmedium, is complete nonsens. Shapiro zegt dat ook: "In plaats
van een uitvoerig debat in het Congres over de begroting stemt iedereen over
zijn eigen belastingverlaging. Het is puberaal te denken dat het politieke
systeem zo kan werken."

De enige manier waarop Internet op politiek vlak "macht" kan geven aan
burgers, is openheid in de hand te werken. Het is schitterend dat
organisaties als Bits of Freedom,EPIC,... via het Internet kritische
artikels kunnen publiceren over beslissingen van democratische
afgevaardigden. Dankzij Internet kan de burger zelf die afgevaardigden
"controleren". Zoiets is ook een vorm van macht uitoefenen.

Of Internet ook op economisch vlak de consument meer macht zal geven, daar
ben ik nog niet zo zeker van. Shapiro haalt het klassieke voorbeeld aan van
prijsvergelijkingen (bij vliegtuigstoelen): dankzij Internet kan je
"koopjes" ontdekken die je via een reisbureau niet zou vinden. Maar ik vraag
me af hoe groot de markt voor dit soort doe-het-zelf-reizen momenteel is.
Staan jullie te springen om op de ene website te zoeken naar het goedkoopste
vliegtuigticket, op de andere naar het goedkoopste hotel, enzovoort? Ik
niet. Als ik op reis ga, wil ik dat het reisbureau een goedkope combinatie
van de twee uitkiest, en er nog wat ondersteuning bij aanbiedt ook
(bijvoorbeeld, als je naar Parijs gaat: een gratis weekendpas voor de
metro). Wat het Internet hiertoe kan bijdragen, weet ik niet zo meteen.
Tenzij dan dat als alle Vlaamse reisbureau's een Internetsite openen, ik in
heel Vlaanderen kan gaan shoppen naar de beste aanbieding, via het Internet.

En wat dan het oer-voorbeeld Amazon en aanverwanten (Proxis,...) betreft:
wanneer gaan die winkels eindelijk eens doorhebben dat consumenten pas
moeite doen hun site te bezoeken als die een *meerwaarde* biedt tegenover de
gewone winkel om de hoek? Met online muziekwinkels is het al even erg
gesteld als met echte platenzaken: het beluisteren van een CD (toch wel hét
essentieelste om erover te kunnen oordelen, dacht ik zo) wordt je zo goed
als onmogelijk gemaakt. In de echte winkel is ofwel de CD-speler stuk, ofwel
is het te druk, in de online winkel kan je vaak hoogstens de helft van de
nummers beluisteren, en àls je al een nummer kan laten streamen, dan is het
in 99 procent van de gevallen ook nog eens een fragment van hooguit 30
seconden. Mooie service...

Kortom: misschien is er voor de consument meer economische macht weggelegd
via Internet, maar dan moet die mogelijkheid toch nog ontdekt worden vrees
ik.

Een home-run noemen ze zoiets :-)

Stijn Wuyts,
redactie deCURSOR (http://www.decursor.be/)