geert lovink on Wed, 25 Apr 2001 06:41:04 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] dds: uit de oude doos

(joost flint antwoordt marianne van den boomen, november 94)

To: cityplan@xs4all.nl
Subject: re: noodkreet
From: joost@flint.hacktic.nl (joost flint)
Date: Thu, 03 Nov 94 12:21:31 GMT

> Beste cityplanners,
>
> Bestaan wij nog? Of zij wij na alle commotie over geheime club nu
> echt ondergronds? Afijn, ik probeer het maar.
> Want ik vraag me af of wij niet eens bij elkaar moeten komen, of
> anders op de mailinglist cityplan moeten praten over DDS. Ik heb
> in elk geval nogal wat op mijn hart.

hallo marianne en cityplanners

bij elkaar komen is een goed idee, ik moet even met marleen bekijken wat
een geschikte datum is, waarschijnlijk wordt het over 2 of 3 weken.
Los daarvan kan natuurlijk ook op deze plek over dds gepraat worden. Op
een aantal punten in je noodkreet zal ik hier al ingaan.

> Die interface is er, WWW, DDS 2.0. - inderdaad prachtig,
> althans, als je maar minimaal een 486 of een mac hebt, met slip-
> verbinding, Windows, Mosaiek etc. Goed, die heb ik dus niet, en
> de openbare terminals in de stad ook niet. Nou ja, geen nood,
> want DDS 1.0 blijft bestaan, zo was de garantie.

Dit is niet wat we gezegd hebben (laat staan gegarandeerd:-) We hebben
gezegd dat de digitale stad volledig toegankelijk blijft voor mensen die
geen grafische interface hebben.

Verder is gezegd dat ook de mensen met een tekstinterface over moeten
stappen naar andere software en daar is aan toegevoegd dat de oude
digitale stad met de oude software nog enkele weken blijft bestaan zodat
de overstap in stappen gemaakt kan worden.

veel mensen moeten inderdaad even wennen aan het gebruik van lynx (ik
ook), maar het went wel! Misschien moeten mensen weer les krijgen in het
gebruik (weet je nog marianne dat je dat voor freeport ook gehad hebt?).
Alleen denk ik niet dat marleen of ik dat dit keer gaan organiseren. Of
zou dat wel moeten? Moderne vraag: vind je dat dat gratis moet zijn?

> Ik ben sinds 15 oktober uberhaupt nauwelijks meer in DDS geweest, wegens
> grote
> frustratie; ik lees de paar nieuwsgroepen die ik wil volgen vanaf
> Xs4all, met tin, want nn is een ramp - en ik was nog wel zo blij
> met DDS, eindelijk kon ik het ook volgen!

inmiddels is voor de continuiteit ook de oude freeport nieuwslezer
geinstalleerd in dds 2.0 (alleen voor lynx gebruikers).

> Ik vind DDS 2.0 zonder Windows verschrikkelijk traag en vol
> ergerlijke meldingen over Http-opdrachten die niet in verhouding
> staan tot het resultaat dat ik kan zien op mijn scherm. Geef mij
> die ouwe Freeport-stad maar: hier en daar inconsistent (maar dat
> valt te verbeteren), maar vooral snel, eenvoudig en
> gebruikersvriendelijk. En ging het niet ook om nitwit-gebruikers
> als ik?

het probleem is nu juist dat er aan de freeport software zo weinig te
verbeteren viel. De digitale stad volgt bovendien de ontwikellingen op het
internet. Doorgaan op freeport zou betekenen dat we ons meer en meer van
die ontwikkelingen isoleren en relatief steeds minder informatie
bereikbaar wordt.

Wij nemen de mensen die over eenvoudige computers beschikken zonder
grafische interface en/of langzame modems hebben best serieus en stellen
als absolute voorwaarde dat het systeem voor hen bereikbaar blijft. Daar
hoef je bij planet internet van de ptt straks niet mee aan te komen. Het
is echter niet redelijk om te verwachten dat de digitale stad stil
blijft staan cq haar energie stopt in het verbeteren van achterhaalde
software. De overstap naar het grafisch aan kunnen bieden van informatie
is niet alleen maar 'gelikt' maar het is een bestaansvoorwaarde. Alle
systemen die dat niet doen zijn binnen 12 maanden van de markt.

De digitale stad is voor bewoners gratis, maar moet wel ergens van
bestaan. Nu is dat nog van subsidie maar in 1995 moet het systeem
voornamelijk betaald gaan worden door informatie-aanbieders (en donaties
van vrienden en vriendinnen; heb jij al gestort?) Er is veel
overtuigingskracht nodig om informatieaanbieders over de streep te
krijgen en een grafische interface is daarin essentieel. Als andere
systemen wel een grafische interface bieden en dds niet dan gaan alle
informatieaanbieders naar een ander en is dds financieel dood. Bewoners
zouden het dan nog op kunnen brengen maar alleen als betalen verplicht
wordt. De digitale stad zal minder bezoekers krijgen ipv meer. De rest
van nederland staat niet stil, bezoekers trekken net als aanbieders naar
de leukste plek op het net.

Nu terug naar lynx. Bij de noodzakelijke overstap naar www veranderd er
in de manier waarop informatie gestructureerd wordt iets fundamenteels:
het wordt hypertekst. Meer en meer informatie wordt op deze manier
aangeboden en niet op de oude gophermanier. Om de functionaliteit van
pagina's met hypertekst ook beschikbaar te laten zijn voor mensen met
alleen een tekstinterface is het noodzakelijk dat er gebruik gemaakt
wordt van andere software; nl lynx. De oude stad (dds 1.0) ontwikkelt
zich inhoudelijk niet verder. je komt er straks alleen nog maar stoffige
data tegen als we die stad in stand zouden houden.

ik heb hier niet al je vragen beantwoord ik hoop dat we daar binnenkort
op een bijeenkomst verder over kunnen praten

vriendelijke groet

joost