Rick van Dijk on Wed, 9 May 2001 15:02:00 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] RE: E-zines zijn dood, leve de e-zines!

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: nettime-nl-admin@nettime.org
[mailto:nettime-nl-admin@nettime.org]Namens Stijn Wuyts [deCURSOR]
Verzonden: maandag 7 mei 2001 22:02
Aan: nettime-nl@nettime.org
Onderwerp: RE: [Nettime-nl] RE: E-zines zijn dood, leve de e-zines!

Hai,

Is het misschien mogelijk om in 't vervolg ervoor te zorgen dat uw mail
client een extra > plaatst voor mijn regels, zoals gebruikelijk? Dat maakt
het stukken makkelijker om te zien wie wat geschreven heeft.

* Excuus. Ik zal mijn reactie met een sterretje beginnen.

> In de voorgestelde regeling is het meeste geld voor het project afkomstig
> van de uitgever zelf. Met andere woorden: het ondernemersrisico wordt wel
> verlaagd, maar niet weggenomen.
Ja, dat is meestal zo met subsidies. Onbeperkt is zo'n budget nooit, en maar
goed ook. Stel je voor dat projecten als boo.com (nu niet meteen een e-zine,
maar het gaat om het principe) geld van de overheid gebruikten...

> Dus om nou van het doordraaien van
> gemeenschapsgeld te spreken...
Hoe je het ook draait of keert: je gebruikt gemeenschapsgeld. En aangezien
daar toch altijd te weinig van is (iedereen wil ervan), heb ik dan meteen
het gevoel dat iemand anders het beter kan gebruiken. Maar dat kan dus ook
gewoon aan mij liggen hoor :-)

> Waarom voor film, radio en andere kunsten wel en voor e-zines
> niet? Dat zijn toch ook cultuurgoederen?
Hoeveel e-zines kan je effectief als "cultuurgoederen" bestempelen? HeT
*was* het enige e-zine dat naar mijn mening bij die categorie hoorde. En dan
heb je het wel gehad (maar misschien ben ik van het bestaan van andere
kwaliteits e-zines niet op de hoogte?).
Het is toch ook niet zo dat ieder nieuw initiatief om een krant of
tijdschrift op te starten, gesteund wordt door de overheid? Dus vraag ik me
af waarom dat plots bij e-zines wel zou moeten. "Omdat ze digitaal zijn" en
"er in Nederland zo weinig zijn"?

*In Nederland is het wel degelijk mogelijk om voor het starten van een
krant, geld van het Bedrijfsfonds te krijgen. E-zines zijn dus niet uniek.
Anders gezegd, het gaat om een uitbreiding naar het internet. Overigens zal
niet iedere e-zine zomaar geld kunnen krijgen; het gaat erom dat de
internetpublicatie iets nieuws toevoegt (experimenteren met exploitatie,
vorm, inhoud).

> Je geeft het zelf al aan: 'gezien het beperkt
> aantal echt goeie Nederlandstalige e-zines'. Des te meer reden voor een
> stimuleringsregeling.
Creativiteit stimuleer je niet met geld. Spijtig genoeg.

*Nee, maar het maakt het wel iets gemakkelijker om ideeën ook daadwerkelijk
te realiseren.

> Volgens mij is het net andersom: aan goede ideeën ontbreekt het niet, wel
> aan (voldoende) geld.
Als dat zo is, mogen die creatieve zielen zich altijd melden bij
redactie@decursor.be. Als de ideeen werkelijk zo goed zijn, *maken* we er
wel geld voor vrij. Maar ik heb tot nu toe nog maar weinig goeds zien
ontstaan op e-zine vlak. Alleen al het vinden van goede medewerkers is (toch
zeker in Vlaanderen) een complete ramp. Ik heb vandaag toevallig nog een
e-mail "sollicitatie" gehad, en dat was huilen met de pet op. Tsja, niks aan
te doen?

> Misschien dat een duwtje in de goede richting -een stimuleringsregeling-
> helpt. Als het Bedrijfsfonds een project ondersteunt, zou dat voor andere
> partijen ook aanleiding kunnen zijn om er (meer) geld in te steken.
Dat zou kunnen. Het zou ook een aanleiding kunnen zijn voor investeerders om
het bedrag dat het Bedrijfsfonds investeert in een e-zine, niet uit eigen
zak te betalen. En dan sta je even ver. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar
ik weet gewoon niet of dit wel zo stimulerend zou werken.
Voorlopig vind ik creativiteit nog altijd een groter probleem dan geld, als
het op het totale e-zine aanbod aankomt.

Wat ik wel een leuk idee zou vinden, is als zo'n fonds een mailing list zou
aankopen en ter beschikking zou stellen van opstartende e-zine makers.
Software als Listserv is schandalig duur. Wij hebben het geluk gehad dat we
eerst twee jaar hebben mogen klooien met een mailserver van de universiteit
van Gent (enkel de systeembeheerder wist daarvan). Tegenwoordig moet je het
dan doen met mailing lists die reclameboodschappen meesturen en je geen
controle geven over bv. HTML opmaak of abonneelijst ofzo (of heb je dat
tegenwoordig wel?). Ik denk dat zo'n "sponsoring" in natura nuttiger is dan
cash geld te geven. Dat laatste loopt toch vaak verkeerd af. Trouwens: ga je
dan een commissie in het leven roepen die e-zine voorstellen moet goedkeuren
enzo? Ook weer niet simpel hoor.
*Die commissie bestaat al, namelijk het bestuur van het Bedrijfsfonds voor
de Pers. Zij beoordelen nu ook aanvragen van kranten en tijdschriften.
Het enige wat je als overheid kan doen (vermoed ik) is op de manier als
hierboven beschreven is, opstartende e-zines een duwtje geven. Maar aan het
fundamentele probleem (namelijk gebrek aan advertentieinkomsten) kan je niks
verhelpen met je subsidies. Je kan een e-zine pas doen uitgroeien tot een
succesverhaal als er een min of meer vaste stroom inkomsten is, wat met
subsidies toch niet het geval is, wel?

*Maar als nu met een tijdelijke ondersteuning blijkt dat een nieuw concept
aanslaat, wellicht raken adverteerders dan wel geïnteresseerd.

Groeten,

Stijn Wuyts,
redactie deCURSOR
http://www.decursor.be/