Leo Lake on Wed, 23 May 2001 17:30:52 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Web afstervend of ingeburgerd?

On Wed, 23 May 2001 12:34:12 +0200, Peter van der Pouw Kraan
wrote:
>Het web sterft af volgens Forrester Research, schreef
Francisco van
>Jole in
>de Volkskrant van 22 mei. Francisco constateerde vervolgens
dat een
>aantal
>webpagina's 20 tot 30 procent minder bezoekers trekt dan,
eh,
>weleer.

Ik ken het stukje van van Jole niet, maar wel de resultaten
van Forrester Resarch. Zij *voorspellen* dat het web de
strijd zal verliezen tegen een systeem waarbij gebruikers
geen pagina's maar software (modules) downloaden. Software
biedt de gebruiker meer interactie en zulk soort zaken meer,
dan een een webpagina vermag. Het web is te passief, aldus
Forrester.

Hun argumentatie heeft wel een empirische component, maar is
toch vooral een leunsteul reflectie. Wel een leuke overigens.

Het web verliest zoals Gopher het ooit eens verloor.

Voor wat betreft je verklaringen. De op- of neergang van het
web is m.i. een non-issue. De neergang van het Internet volgt
net zomin uit de neergang van Gopher als uit de neergang van
het Web (als dat al het geval is). Je moet het breder willen
zien. Waar het om gaat, is de som van informatie consumptie
en productie op het net. Eventueel splits je dat uit naar de
gebruikte protocollen, maar dan moet je wel rekening houden
met de subsitueerbaarheid van deze.

Het zou wel leuk, en wie weet, zinvol zijn daar eens een
formeel model(letje) voor op te zetten :)

-
L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl