Francisco van Jole on Mon, 28 May 2001 08:35:07 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Internetjournalistiek

At 04:07 28-05-2001 +0200, Karin Spaink wrote:

> praktijk
>
>Nonsens. Specifieke groepen, hoe meer narrowed-down hoe
>beter, worden commercieel juist veel aantrekkelijker
>gevonden dan grote. Waarom denk je in hemelsnaam dat er
>zoveel *verkeersgegevens* verkoopbaar blijken? Niet omdat ze
>wilden weten of je nu M of V was, maar omdat ze dat wilden
>koppelen aan welke muziek je leuk vindt, welk merk koffie je
>koopt, hoev aak per maand je uit eten gaat en naar welke
>filmsterren je haakt. Hoe gespecificeerder een
>consumentengroep is, hoe meer de marketingsector ervoor
>betaalt.

Met marketingsector doel je dan op direct mail, een bepaalde vorm van
adverteren die niet zoveel met media  te maken heeft. Want het adverteren
via media bij een selecte groep - en daar gaat deze discussie  over - heeft
in de praktijk nogal wat beperkingen. Bijvoorbeeld dat je de groep dus niet
overstijgt.

Maar met journalistiek heeft dat niet zoveel te maken.

Overigens moet ik constateren dat de opvatting dat het verzamelen van
'waardevolle' gedragsgegevens een van de veronderstellingen was waarop
bijvoorbeeld het principe van zogenaamde 'gratis providers' gestoeld was.
Ik heb niet het idee dat die een florissant bestaan leiden.

De handel in persoonsgegevens is weliswaar terecht een bron van ethische
zorg maar dat wil niet zeggen dat het concept zo maar even vertaald kan
worden naar adverteren in internet-media en hun selectieve publiek. Als je
dat wel denkt dan bega je dus dezelfde fout als veel internet-ondernemers.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com