Michael van Eeden on Wed, 30 May 2001 13:26:20 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Virusvoorlichtingscentrum/meldpunt nodig? Re: [Nettime-nl] virus?

Maurice:
> Je mag ook de ICT sector en de ISPs in nederland wat verwijten
> want tot nu
> toe zijn die clubs er niet in geslaagd een gemeenschappelijke
> CERT of ander
> voorlichtingsinitiatief op te zetten. CERT-NL (cert.surfnet.nl)
> is voor de
> universiteiten (surfnet) en KPN (www.uni-cert.nl) heeft nog een
> eigen CERT
> maar die functioneren allebei alleen intern voor de eigen
> organisatie/klanten.

ik denk dat de ISPs het leven van de gewone gebruiker een stuk makkelijker
zouden maken als ze op server-niveau virussen zouden weigeren (facultatief,
een optie die je aan kan zetten). Ik heb op mijn eigen mailserver Amavis
draaien en ook bij mij geldt dat een behoorlijk percentage dat binnenkomt
virus is. Deze week lijkt vooral W32/Magistr@MM populair te zijn. Een andere
optie die gebruikers aan zouden moeten kunnen zetten is automatische
spam-filtering. IK heb het hier dus helemaal niet over een provider die
zonder dat de gebruiker het weet post filtert, maar een aktieve handeling
van de gebruiker. De eerste provider die met zoiets komt (zal wel weer
xs4all zijn he) mag van mij de ISP award 2001 (ofzo) krijgen.

Michael