Francisco van Jole on Thu, 31 May 2001 12:51:17 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: Internetjournalistiek

At 12:34 31-05-2001 +0200, Leo Lake wrote:

>Een  probleem is wellicht dat de manier van betalen IRL niet
>zonder meer over te zetten is naar betalen op het Net. Dan
>ligt het probleem dus niet bij het opzetten van een online
>krant, maar bij het systeem van betalen. En ja, dan valt er
>ook vrij weinig te snappen...

Het is een beetje ironisch dat de enige - voor zover ik weet - die er in
lijkt te slagen mensen te laten betalen voor online media America Online
is, een provider die de bewuste media juist afschermt van internet (zonder
AOL-abonnement kom je er niet bij).

En waarom kan AOL dat doen? Dankzij internet.

Het vlotte in de eerste helft van de jaren negentig niet zo vreselijk met
het gesloten systeem van AOL totdat ze zichzelf - later dan anderen - plots
als internet-provider ging profileren. Op de golf van de hype en met behulp
van slim zakendoen werd het vervolgens de grootste provider ter wereld.
Zonder internet was dat nooit gelukt. Maar het geld wordt daarbuiten verdiend.

De wereld is wreed.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com