Case Roole on Tue, 19 Jun 2001 01:08:13 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Microsoft en Den Haag

(cross-posting nettime-nl@nettime.org, open@denhaag.org)

On Monday 18 June 2001 23:00, Rick Buitenman wrote:
> Alle informatie over de zaak Microsoft-Den Haag, inclusief de inhoudsloze
> schrijfselen van Wilbert 'het digibete schoothondje van Deetman' Stolte
> valt vroeg of laat te vinden op http://www.denhaag.org en/of
> http://open.denhaag.nu .
> De NRC-brief staat er sinds vanmiddag ook.

Geweldige site.

Goed om te zien dat er zo snel zo veel gedaan wordt om deze zaak in de
openheid te krijgen, terwijl het juist het daglicht zo slecht kan verdragen.
De volgorde van persberichten is grappig: de eerste paar dagen schrijft de
voorgelichte pers jubelberichten, daarna begint de kritische zin door te
werken.

Als programmeur ben ik aardig bekend met de definitie en mogelijkheden van
XML. Ik kan goed uitleggen waarom "XML als standaard" volslagen nietszeggend
is over communicatie tussen platformen, m.a.w. hoe 100% XML volslagen
"proprietary" kan zijn. Een argument langs deze lijnen ben ik in de genoemde
kritieken niet tegengekomen en ik voel dat het mijn burgerplicht is om de
overheid hieromtrent te informeren. Getuige het document van de overeenkomst
en recentelijk nog Stolte's brief in het NRC is het duidelijk dat de
betrokken overheid geen flauw benul heeft van wat XML is en wat er mee
mogelijk is. Deze zelfde overheid stelt: "Wij laten ons bijstaan door mensen
die daar verstand van hebben." Gezien mijn eigen kennis van zaken is dat
blijkbaar niet waar. Aangezien we het hier over een centraal punt in de
motivatie van de overheid hebben, vervalt hiermee de basis van het vertrouwen
in de juistheid van de beslissing om met Microsoft tot een partnerschap te
komen. ("Partner"? Wat heeft dat voor status voor de wet?)

Ik kan een en ander uitwerken, uitprinten (jawel, ik heb nog altijd een
printer) en in een envelopje stoppen en dat adresseren aan het gemeentehuis
in Den Haag t.a.v. Dhr. wethouder Stolte.
Maar misschien heeft iemand hier een idee met welke adressering ik een
schrijfsel het meest effectief kan laten zijn. Tenslotte zit bijvoorbeeld Van
Boxtel ook diep in deze zaak verwikkeld en is het verder zonde om kritiek te
laten verzinken in de doofpotten van de ons vertegenwoordigende notabelen.

Suggesties?

-cjr