Albert Keizer on Fri, 6 Jul 2001 14:46:21 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] voor tophoppers en mopperfloppers

Mijn duit in de zak:

Het blijft een raar fenomeen als objectiviteit binnen verslaggeving volledig uit het oog
wordt verloren:

- de journalistiek rapporteert over deze zaken alsof er alleen relschoppers afkomen op
dit soort manifestaties/protestacties. Binnen voetbal is iig al correct geconstateerd
dat de hooligan's een kleine groep vormen die het verpest voor de rest.

- het is kennelijk normaal dat er in Zweden met scherp wordt geschoten op een groep
kwaadwillende relschoppers en goedbedoelende protestanten, vreemd dat hierover geen
georganiseerde burgerlijke verontwaardiging is ontstaan.
De grondtoon in de publiciteit over het gebruik van rubberkogels door het Israelisch
leger tegen Palestijnen is wel negatief...

Daarnaast moet ik Reinder inderdaad nageven dat hij gelijk heeft wat betreft de
verwoording van de stem van de protestant in de grotere media: je hoort alleen de
bestuurlijke kant zeggen hoe lastig het is en hoeveel extra politieinzet die de burgers
wel niet kost; de media raporteert voor de rest alleen met actievolle beelden van mensen
die elkaar met stokken slaat (is het wel eens opgevallen dat die zwarte politiestokken
minder opvallen dan de blanke houten stokken); de stem van de 'goedaardige' protestant
wordt niet gehoord, wat, volgens het nieuws is ie niet eens aanwezig.

En ik ga me nu niet afvragen of de journalistiek kwalitatief zo minder is geworden, dat
lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Nee, paranoia als ik kan zijn aangaande wereldpolitiek,
vraag ik me liever af waarom deze gebeurtenissen nu juist op deze manier onder de
aandacht van het 'volk' wordt gebracht.

Gegroet
Albert Keizer