ReindeR Rustema on Thu, 30 Aug 2001 17:45:57 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Historie Internetjournalistiek

At 14:56 +0200 30/8/01, Erik van Heeswijk wrote:
>"De geschiedenis van de onlinejournalistiek in Nederland moet niet
>alleen beter uitgezocht en gedocumenteerd worden, maar kan ook het beste
>worden bewaard bij een bestaand instituut dat het beschikbaar maakt voor
>een algemeen publiek." Dat vindt voorzitter Froukje Santing van de
>internetsectie van de Nederlandse Vereniging van Journalisten blijkens
>een cri de coeur in de discussiegroep i-j-ned.

Dat geldt overigens niet alleen voor de internet journalistiek. Het
geldt ook voor andere zaken op internet. Denk aan het verdwijnen van
De Digitale Stad waardoor een heleboel sites nu zijn verdwenen.

Maar denk ook aan het gesol met de archieven van DejaNews die
uiteindelijk bij Google terecht zijn gekomen, een Amerikaanse
overzeese commerciële organisatie. De archieven van de Nederlandse
nieuwsgroepen zouden beter af zijn bij een publieke instelling in
Nederland die het beheert en toegankelijk houdt.

Er zou geld moeten komen uit het overheidsbudget voor cultuur voor
zoiets. Er is nu bij TNO-STB  http://www.stb.tno.nl een onderzoek
naar het publiek domein op internet naar aanleiding van kamervragen
daarover maar ik weet nog niet wat daar uit zal komen. Hoewel ik me
wel suf geluld heb hierover toen ik voor dat onderzoek geinterviewd
werd in mijn hoedanigheid als voorzitter van de Vereniging Open
Domein. Dat was die vereniging van DDS-bewoners die DDS over wilde
nemen.

--
ReindeR