Diana Ozon on Fri, 7 Sep 2001 09:48:58 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] 'Lekker op Stap in Gambia'...

Het bericht van de fastfoodketens in The Gambia uit 'Lekker Doen'
alarmeerde ook mij als voormalig Gambia-bewoonster.

At 11:40 6-9-01 +0200, Patrice Riemens wrote:
>... oftewel de (cultureel-culinaire) wonderen vd mondialisering.
>"Uit Eten.  Hoewel in het centrum van de hoofdstad Banjul erg veel
>fastfood restaurants zijn, kent Gambia ook eigen favoriete recepten. De
>absolute topper is _yassa poulet_, het meest geliefde haantje van het
>land, krokant bereid. Die kun je onder anderee vinden in het
>Brauestueble-restaurant (Leman Street, Banjul), tevens ontmoetingsplaats
>van buurtbewoners."

Voor ik De redactie van Dirk van de Broek-magazines op hun woord geloof
even het bericht gechecked bij een vriend die al meer dan 25 jaar
Gambiakenner is bij uitstek. "...hoe zit dat met die fastfoodketens, wat
zijn dat: Mac Donalds, Burgerking, Kentuckyfried enz? Namen graag..."
Hij schrijft mij:

"die Braustubl ken ik wel, het is niet zo erg als de naam doet vermoeden,
maar een wel een goed restaurantje in het centrum van Banjul met een
relaxed binnenplaatsje, waar je even van het gehussel & bussel van de
straat kunt ontsnappen en een goede steak of inderdaad "kip yassa" of
andere plaatselijke gerechten kunt eten, natuurlijk met frietjes...

eigenlijk zijn er wel heel wat restaurantjes overal verspreid waar je
als je de juiste tijd en gelegenheid uitzoekt goed kunt eten, zoals
diverse beachbars, restaurantjes gerund door Deense of Zwitserse dames,
Nederlanders, Chinezen, Thais etc. en natuurlijk altijd nog Solomon's
gestoofde vis uit de oven op het strand.
McDonalds heb ik daar nog nooit gezien, wel klonen denk ik, en ook
hebben veel Libanezen, waaronder Georgie grill-bars waar je goede
spiezen van de barbecue kunt eten."

De Libanezen zijn voormalige vluchtelingen die een groot deel van de
economie draaiende houden in Gambia. Genoemde Georgie is een wederzijdse
vriend. De Deense en Zweedse dames zijn gestrande toeristes. Het is dus
lang niet zo grootschalig gemondialiseerd als het artiekel doet vermoeden:
gewoon privee-initiatieven. Een hele geruststelling.