Francisco van Jole on Sun, 16 Sep 2001 22:15:28 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Lees counterpunch

----- Original Message -----
From: "kees/ventana" <kees@stad.xs4all.nl>
To: <nettime-nl@nettime.khm.de>
Sent: Sunday, September 16, 2001 3:04 AM
Subject: [Nettime-nl] Lees counterpunch

> Overigens was net op Nl. 3 een reportage over hoe de CIA ooit Bin Laden
> cs. grootgemaakt heeft, vertelde een deskundoloog van Clingendael
> gisteren dat ze met 400 'experts' in Geneve bedacht hadden dat
> kernwapens wellicht het beste middel waren om in te zetten en bestookt
> Israel al voor de derde achtereenvolgende dag Palestijnse gebieden met
> raketten en allerhande andere projectielen. Commentaar van het journaal:
> Israel maakt van de afwezigheid van aandacht gebruik om even goed huis
> te houden.
>
> (kees)

Gezien je voortdurende kritiek op 'de media' en de verkettering van iedereen
die daarvoor werkt of anderszins met informatie komt die je niet aanstaat is
het misschien interessant dit bovenstaande stukje aan een nadere analyse te
onderwerpen om te zien hoe het zit met jouw superieure waarnemingen.

Je doet drie observaties, ik zet ze even op een rijtje.

1. "Overigens was net op Nl. 3 een reportage over hoe de CIA ooit Bin Laden
cs. grootgemaakt heeft."

Schokkend maar ik moet je teleurstellen, dat wordt al door 'de media' gemeld
sinds zijn naam als internationaal terrorist begint op te duiken.
Denk je trouwens dat er iemand op deze lijst is die niet meent dat de CIA
niet zo'n geweldige instelling is? Weet je wat nog opvallender is? Er zijn
zelfs Amerikaanse politici die niet zoveel van de CIA moeten hebben. Het is
een beetje de tabaksindustrie van het politieke bedrijf zeg maar.

2. "vertelde een deskundoloog van Clingendael gisteren dat ze met 400
'experts' in Geneve bedacht hadden dat kernwapens wellicht het beste middel
waren om in te zetten"

Die deskundoloog is defensiedeskundige prof.dr. Rob de Wijk, een van de
helderste duiders die de Nederlandse media, in dit geval Nova, heeft. Hij is
onder meer voorstander van een meer onafhankelijk Europees militair beleid
maar dat kan jou natuurlijk niet zoveel schelen want je bent niet alleen
tegen de de Verenigde Staten en de Navo maar ook tegen de Europese
eenwording. En tegen de Amsterdamse gemeenteraad, vermoed ik.
Die 'experts' betrof een conferentie van mensen als De Wijk die aanvankelijk
zou gaan over veiligheid en informatietechnologie maar waar de aanslagen
natuurlijk het onderwerp werden. Onder meer kwam ter sprake met wat voor
soort wapens Bin Laden effectief uitgeschakeld kon worden. Tot grote schrik
van De Wijk was van een aantal mensen de conclusie dat alleen een
kernwapenaanval in dit geval de garantie zou bieden dat Bin Laden
daadwerkelijk uitgeschakeld zou worden. Een conclusie die overigens
technisch correct is maar waarvan niet werd gezegd dat het ook de beslissing
zou moeten zijn.

3. "bestookt Israel al voor de derde achtereenvolgende dag Palestijnse
gebieden met raketten en allerhande andere projectielen. Commentaar van het
journaal: Israel maakt van de afwezigheid van aandacht gebruik om even goed
huis te houden."

Dat was geen commentaar van het Journaal maar de parafrasering van een
uitspraak van een Palestijnse minister in het Journaal.

Drie observaties, nog geen vijftig procent correct. Ik begin nu je onvrede
wel te begrijpen over 'de media'. Het kost je gewoon moeite het allemaal
goed te begrijpen.

Maar wees niet verdrietig, er is een oplossing: Probeer het Jeugdjournaal
eens.

educatieve groet,

Francisco