Francisco van Jole on Wed, 19 Sep 2001 08:25:18 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: Islamic Jihad, what is next ?

----- Original Message -----
From: "Stijn Wuyts" <stijn@decursor.be>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Tuesday, September 18, 2001 11:48 PM
Subject: [Nettime-nl] Re: Islamic Jihad, what is next ?

> Als we de VS met het Taliban-regime vergelijken, dat slaat de balans
> wellicht door naar de VS. Maar laten we ook eerlijk zijn: Amerika kan ook
> nog een pak menslievender. De doodstraf bijvoorbeeld, om maar iets te
> noemen. Als ik de reacties van sommige Amerikanen op deze ramp zie,
bespeur
> ik daar vaak ook een soort fundamentalisme in. En dat schrikt me eigenlijk
> bijna even veel af als het fundamentalisme van de Taliban. Ze zijn allebei
> eigenlijk niet voor rede vatbaar bij momenten...

Er is een verschil tussen 'sommige Amerikanen' en de Verenigde Staten. De VS
telt inderdaad wat fundamentalisten en ze hebben soms onrustbarend veel
invloed. Maar in de VS word je lot niet bepaald door een raad van
geestelijken, om maar wat te noemen.

De VS is een prototype van de moderne rechtsstaat die de individuele burger
centraal stelt en in bescherming neemt. Ik hoop dat je goed beseft van
hoeveel levensbelang dat principe is. Bij de Taliban ontbreekt dat nu juist,
daar is de burger niet meer dan toekomstige vulling voor het paradijs of
brandstof voor de hel.

Dat de Amerikaanse samenleving grote verschillen kent met Westeuropa en de
Amerikanen zelf er nogal eens merkwaardige opvattingen op na houden klopt,
maar ze zijn wel in staat daar zelf vorm aan te geven. Dat is ongeveer de
kern van het menselijk bestaan. Als je daar achteloos over gaat doen,
krijgen redeneringen wel heel erg vreemde trekjes.

vr gr,

FvJ