Ron Peperkamp on Sun, 23 Sep 2001 03:15:49 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Re: De derde kolonne

Richard,

> Hoe krijg je massa's mensen aan het denken over een achterland aan
complexiteit
> als de eerste berg al vrijwel niet te overzien is?

Massa's die in beweging komen, beloven meestal niet veel goeds. En bij
massa's die aan het denken slaan, heb ik zo mijn eigen bedenkingen. Het hele
concept van massa's staat mij zowiezo tegen en ik gebruik het woord hier dan
ook met de grootste tegenzin. Wat betreft jouw vraag wil ik daarom heel kort
zijn:
Als massa's al iets moeten doen, laten ze dan bij voorkeur iets doen waar ze
goed in zijn, namelijk: normaal. (Hetzelfde zou ik overigens wel eens wensen
van diegenen die zich uitdrukkelijk niet tot een massa rekenen - maar dat
terzijde). Normale mensen laten zich niet gekmaken door allerlei onzin die
buiten hun belevingswereld valt. Normale mensen houden zich daarom ook niet
bezig met het wereldgebeuren.

Aangezien ik mijzelf uitdrukkelijk wel tot de grijze massa van normale
mensen reken, ga ik voor het gemak maar verder in de eerste persoon
enkelvoud:

Het is een grote vergissing om van mij te verwachten dat ik mij nu opeens
met 'de evolutie van een wereldprobleem' ga bezighouden. Welk
wereldprobleem? Het probleem dat er pathologische (zelf-)moordenaars op deze
wereld rondlopen? Het 'probleem' dat deze nu voor een tragedie in de VS
hebben gezorgd? So what? What else is new?

Als normaal persoon weet ik maar al te goed dat er ook abnormale personen
bestaan. Sterker nog: mijn hele bestaan definieer ik aan de hand van wat ik
'niet normaal' vind. Iemand die zichzelf onder wat voor voorwendsel dan ook
met 1, 2, 5, 10 of 5000 andere mensen omzeep helpt, vind ik bijvoorbeeld
niet normaal. De geest van zo'n persoon gaat mijn pet ver te boven en ik
verwacht daarom ook niet met enige actie of woord tot zijn geest te kunnen
doordringen.
Zo ik al de behoefte voel om mij met deze persoon bezig te houden, dan is
die bemoeienis heel kort: ik stuur hem rechtstreeks naar een professional
die ervoor gestudeerd heeft, oftewel een psychiater. En dus NIET naar een
politicus (al of niet geletterd) of een militair! Want wat zouden die in
hemelsnaam kunnen uitrichten? Het ontstaan van geestesziekten beleidsmatig
indammen? Het bestaan van geestesziekten wegbombarderen? Doe even normaal
zeg!

Met de groei van een mondiale samenleving krijgen wij nu eenmaal in
toenmende mate te maken met zowel de normale, als de abnormale mensen die in
deze samenleving leven. Dat is de prijs die misschien niet in de kleine
lettertjes van het contract met je ISP staat, maar die je toch echt zal
moeten betalen. Welkom in de 21e eeuw! Maar wees niet bang: je bent niet
alleen - we zitten allemaal in dit schuitje.

Jouw en mijn toekomst ligt niet in het begrijpen of - gotbetere! - oplossen
van mondiale problemen. Onze toekomst ligt in ons vermogen om hier en nu op
een normale manier met elkaar om te blijven gaan. (Ik zou bijna zeggen: what
else is new?)
Nu zal dit voor jou en mij misschien niet zo'n probleem zijn. Maar wij zijn
ook netjes opgevoed en hebben een bovengemiddelde belangstelling voor al het
moois dat de informatiesamenleving ons te bieden heeft. Wij zijn zogezegd de
nice-guys: normale, hoogopgeleide, autochtone Nederlanders met talloze
mogelijkheden om ons naar eigen inzicht te ontplooien. Maar hoe verhouden
jij en ik ons tot onze allochtone buurtgenoten? En hoe verhouden zij zich
tot ons?

We waren toch aardig op weg in Nederland om dit samenleven enigszins normaal
te organiseren. En dan onstaat er opeens, zomaar uit het niets, een soort
gekte; vanwege een ramp die 5000 Amerikanen overkomt. Maar wat heb ik nu in
godsnaam te maken met een tragedie aan de andere kant van de wereld?
Natuurlijk, het is heel erg en vreselijk en je moet er toch niet aan denken,
maar waarom roept MIJN land nu opeens een schimmige oorlog tegen een
onzichtbare vijand uit? Waarom moet ik - als normaal mens die daar nooit
over nadenkt - nu opeens gaan bedenken wie 'onze' vijand eigenlijk is? Erger
nog: waarom worden mijn buren gedwongen om hetzelfde te doen?

Dit is wat ik onze parlementariërs ernstig verwijt: dat zij vanwege één of
ander onduidelijk loyaliteitsgevoel onze hele samenleving op stelten zetten.
Dat zij jou, mij en mijn buren meeslepen in een onzinnige spookjacht. Dat
zij het ons onmogelijk maken om normaal over de dingen na te denken en
normaal met elkaar om te gaan. Door de lafheid van politici ligt ground zero
nu niet in New York maar hier bij mij in Amsterdam-west! En ik weet zeker
dat ik geen fundamentalistische gekken heb gezien. Ook geen vliegende bommen
trouwens. Of wel - maar dat was op TV...

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl