ReindeR Rustema on Thu, 27 Sep 2001 17:33:42 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Engage! opent website WERELDCRISIS.NL

At 16:02 +0200 27/9/01, Actieblad Ravage wrote:
>Francisco, waarom begin je niet eens een prive-lijst waarop alle
>nettimers die fan zijn van jou gezever zich kunnen abonneren.
>Bespaart mij in iig een hoop ergernis.

Als iedereen op deze lijst zich opsplitst in lijsten met
gelijkgestemden die nooit irritatie opleveren en waar je fan van bent
dan heb je het probleem opgelost. Als je dat doorvoert dan hou je
mogelijk een paar honderd mailinglisten over met elk 1 abonnee. Dan
wordt het ook lekker stil. Heerlijk, nietwaar?

Dat is natuurlijk een beetje overdreven. Er zijn altijd wel groepen
die van een anderen wel postings willen lezen. Dus dan zou je
idealiter aan moeten kunnen geven van wie je wel en van wie je niet
postings wil ontvangen. Een soort mailman webinterface met alle
abonnees in een lijst waarbij je sommige kan aanvinken die je het
zwijgen op wil leggen. Ook een beetje overdreven, want het zijn
incidenten. Als je nu al zeker weet dat je 1 iemand nooit meer wilt
lezen kan je met de meeste mailreaders al een kill-file aanmaken.

Het probleem daarbij is dan weer dat je niet altijd van tevoren weet
of je echt helemaal niets van een bepaald persoon wil lezen. Dan zou
je bijvoorbeeld eerst de subject regel tot je moeten nemen, of de
eerste regels van een posting en daarna besluiten of iets het verder
lezen waard is.

Welnu! Dat kan al! Het werkt als volgt. Je leest een posting tot aan
de regel dat je voelt dat de irritatie te groot wordt. Precies op dat
moment laat je de rest van de posting ongelezen. Je hoeft er verder
helemaal niets voor aan te passen, anderen hoeven zich niet aan jou
aan te passen (behalve leesbare postings maken, maar dat is iets
anders) en niemand wordt de dupe van een of andere censuur.

Een andere mogelijkheid is om op dat moment dat je bij jezelf voelt
dat je enorm geïrriteerd raakt door andermans schrijven pas op de
plaats houdt en je afvraagt waarom precies. Dan schrijf je een
antwoord op die posting waarbij je erop let dat je vooral reageert op
de argumenten van de ander. Als iemand persoonlijk aanvallen doet dan
moet je dat vooral negeren want dat loopt vroeg of laat uit op een
flamewar. Verder is het altijd aanbevelenswaardig om constructieve
elementen en een bepaalde mate van luchtigheid in je posting op te
nemen.

Het kost wel tijd en moeite, maar de kwaliteit van een discussie
staat of valt daar nu eenmaal mee.

Mijn excuses voor de conservatieve insteek van mijn posting. Wees
blij dat ik dit niet aangrijp om ongehoord een litanie in te zetten
over slecht quoten.

--
ReindeR