Francisco van Jole on Thu, 27 Sep 2001 23:27:53 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Enzensberger [was derde kolone]

----- Original Message -----
From: Eveline Lubbers
To: nettime-nl@nettime.org

Waarbij het jammer is dat de NRC dat stuk dan weer niet op de website
heeft gezet, van dat zuinige PCM-niets-van-Internet-begrepen gedrag.

Het verhaal komt uit de de Frankfurter Algemeine Zeitung, maar ik struikelde
daar over archief dat betaald moet worden.
In Australie had iemand het integraal in het Engels op het net gezet, ergens
verborgen in een discussie, ter verduidelijking; daar heb ik het dan weer
afgeplukt, ben de URL al weer kwijt.

--------

En Eveline Lubbers had er geen geld voor over (20 gulden per jaar) om
toegang tot dat FAZ-archief te krijgen maar vindt het artikel wel waardevol
genoeg om het hier rond te sturen? Ik weet dat ze diefstal als actie-middel
toejuicht maar ben zelf van mening dat het toch wel ver gaat om je maar
van alles toe te eigenen als dat zo uitkomt.

Overigens is het misschien handig voor Eveline Lubbers, alwetend
internetter, om te beseffen dat het bewuste artikel natuurlijk ook bij NRC
in het archief staat, dat je het er zelfs kunt opzoeken maar dat je om het
te lezen daar eveneens voor moet betalen. Dat
'PCM-niets-van-Internet-begrepen' doet toch kennelijk meer dan Eveline weet
of begrijpt.

Trouwens typisch dat Eveline, degene die voornamelijk aan nettime bijdraagt
door zonder toestemming en vrijwel zonder enig eigen commentaar louter werk
van derden rond te pompen, klaagt dat PCM te weinig doet.

En nu even zonder dat specifieke 'Eveline - ik weet alles beter -
Lubbers'-toontje:

Ik zou het op prijs stellen als het beleid van nettime wordt dat er
geen integrale artikelen meer zonder toestemming van de auteur worden
verspreid. Het
aanbrengen van een link lijkt me voldoende. Bij voorkeur begeleid door een
zelfgeschreven korte samenvatting, een relevant citaat en uitleg waarom het
bewuste artikel belangrijk is. Dat is niet alleen handig, het komt ook de
gedachtewisseling ten goede. Bovendien voorkomt het roofbouw op het werk van
mensen die leven van publiceren.

vriendelijke groet,

Francisco van Jole