geert lovink on Sat, 29 Sep 2001 03:42:18 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Enzensberger [was derde kolone]

From: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>

> Ik zou het op prijs stellen als het beleid van nettime wordt dat er
> geen integrale artikelen meer zonder toestemming van de auteur worden
> verspreid.

Ik ben het daarmee eens, met uitzondering denk ik van artikelen die sowieso
als circuleren denk ik dat het goed is om als mailinglijst aktief in kontakt
te zijn met auteurs en met hen een relatie op te bouwen. Ik denk dat de tijd
van alles gratis op het Internet voorbij is en dat zal zowel Francisco van
Jole als Eveline Lubbers als mij en vele anderen (potentieel) ten goede
komen. We kunnen niet wachten totdat anderen een Internet economie voor ons
gaan opzetten. De dotcom filosofie van geef alles maar weg, je reputatie zal
je later (in een ander leven?) via een andere weg wel uitbetalen, is niet
opgegaan.

> aanbrengen van een link lijkt me voldoende. Bij voorkeur begeleid door een
> zelfgeschreven korte samenvatting, een relevant citaat en uitleg waarom
het
> bewuste artikel belangrijk is. Dat is niet alleen handig, het komt ook de
> gedachtewisseling ten goede. Bovendien voorkomt het roofbouw op het werk
van
> mensen die leven van publiceren.

Ik denk dat dit een goede aanbeveling is. Het is een regel die trouwens al
langer ook voor de internationale nettime-l lijst wordt gehanteerd.

Dit gezegd hebbende lijkt het me trouwens wel beter voor nettime-nl wanneer
iets minder ruw met elkaar wordt omgegaan en er ook wat minder kleine
bijdrages van een of twee regels worden gepost. Ook dat doet de kwaliteit
ten goede.

Geert