ReindeR Rustema on Sun, 30 Sep 2001 23:40:15 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Leest den NRC

At 22:32 +0200 30/9/01, Francisco van Jole wrote:
>Zonder jouw of anderen ergens van te willen beschuldigen blijft het zonder
>toestemming verspreiden van andermans teksten neerkomen op diefstal.

Je andere argument tegen het rondpompen van allerlei interessant
leesgoed vind ik belangrijker. Het komt de discussie ten goede als
men alleen verwijzing naar een andermans text maakt en dan schrijft
*waarom* het zo belangrijke en interessant is. Er zijn plenty reuze
belangrijke teksten te vinden op het internet, maar vind maar eens
een levende ziel die erover met je gedachten wil wisselen!

Op zo'n Nettime lijst als deze had ik wel een wat kritischer gebruik
van dit medium verwacht. Denk na over wat je aan het doen bent met al
dat rondpompen van reuze intelligente en belangrijke inzichten. Je
maakt iedereen tot consumenten van informatie die volgepropt worden
met nog meer meningen, nog meer inzichten, nog meer feiten. Dat zit
iedereen al, het gaat erom dat iedereen het zich eigen maakt door het
zelf te formuleren, in eigen woorden.

Het is echt iets heel anders om bij al die teksten van professionals
instemmend te knikken "ja, dat is ook wel zo"  en bij een andere
tekst  "ja, daar is ook wel wat voor te zeggen" in plaats van om zelf
iets te beargumenteren en plein public. Dan ben je plots *veel*
betrokkener omdat kan blijken dat iemand daarna doordenkt en je
woorden in moet trekken of aan moet passen aan een nieuw inzicht.

Vorige week maandag was ik in De Rode Hoed bij een discussie over
'het publieke debat'. Men beklaagde zich dat, simpel gezegd, de
wereld zo onbegrijpelijk was geworden. Al die feiten en leugens,
honderen meningkjes, experts, columnisten, en die verschrikkelijke
media zijn ook niet te vertrouwen. Men wist niet meer wat te vinden,
men was niet geïnformeerd genoeg, ondanks de overstelpende
hoeveelheid informatie.

Ik raakte een beetje pissig daar. Dit is toch geweldig? We hebben een
geweldige hoeveelheid informatie, het is allemaal 'waardeloos' totdat
je er zelf een goed verhaal van maakt. Niemand die dat voor je kan
doen, we leven niet meer in de jaren vijftig, je moet het zelf doen.
Toch bleef men wanhopig roepen om een centraal, objectief instituut.
Door de overheid opgericht om de feiten te verzamelen, men keek zelfs
hoopvol naar de wetenschap.

Gebruik dat internet in hemelsnaam waar het goed voor is. Gaat heen
en splits je op in kleinere, handzame groepjes en discussieer net zo
lang tot je een acceptabele versie van de werkelijkheid hebt weten te
formuleren! Iedereen kan er zelf wel uitkomen.

Maar nee, dat moest centraal gebeuren, goed gecoordineerd en god weet
wat. 'De waarheid' wou men. Brr...  Leest den NRC. Tja. Zucht. Leest
den NRC, en dan begint het pas, aan het werk, neem positie in, maak
keuzes. Dat mocht niet, want het volk zou wel eens de verkeerde
keuzes kunnen maken, die kunnen er zelf niet uitkomen, de media moet
het goed geformuleerd opdienen. Ze kunnen zelf niet denken, kijk naar
Amerika, werd er geloof ik ook weer geroepen.

Wat denkt u?

--
ReindeR