Francisco van Jole on Tue, 2 Oct 2001 01:11:50 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Leest den NRC

----- Original Message -----
From: Leo Lake
To: nettime-nl@nettime.org
Sent: Monday, October 01, 2001 4:54 PM
Subject: Re: [Nettime-nl] Leest den NRC

quote:
Je hebt natuurlijk gelijk, maarre.. ik heb ook een beetje gelijk want
het
beschermen van de rechten van de auteur heeft zelf ook een doel,
namelijk de bevordering van de productie van informatie.

end quote

Ja, dat kun je wel blijven beweren maar het is niet zo. Het auteursrecht
dient zoals ik al eerder zei helemaal geen productief doel. Auteursrecht
betekent dat een auteur ten alle tijden recht houdt over zijn werk. Dat hij
kan eisen dat het alleen op bepaalde manieren of helemaal niet verspreid mag
worden bijvoorbeeld.
De fout die jij en met jou vele anderen maken is dat auteursrecht louter als
iets economisch gezien wordt. Dat is het niet alleen, verre van.
Auteursrecht geeft de auteur het exclusieve recht te bepalen dat zijn
teksten alleen in een bepaald lettertype gepubliceerd mogen worden
bijvoorbeeld, of toneelstukken alleen in theaters waar niet gerookt mag
worden. Dat films niet op dvd mogen verschijnen of juist alleen maar. Of
weet ik veel wat er nog allemaal bedacht kan worden. Dat is de kern van het
auteursrecht.

Verder ben ik van mening dat - aangezien je dat nu eenmaal zo graag wil - de
beste manier om de productie van informatie te bevorderen is om auteurs
rijkelijk te belonen, altijd op de juiste drankjes te trakteren en
anderszins op iedere gewenste wijze in de watten te leggen.
En niet door hun werk te stelen.

vriendelijke groet,

Francisco