Leo Lake on Wed, 3 Oct 2001 14:41:37 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Amerika is blind

Dag,

> Tot slot wil ik opmerken dat een dergelijke constatering volgens mij niet
> meer is dan bedenkelijk. Volgens dezelfde redenering kun je namelijk
> uitleggen dat de huidige welvaart in het Westen en de enorme
technologische
> vooruitgang van de laatste decennia onmiskenbaar terug te voeren zijn op
de
> Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog. Wat wil dat zeggen? Dat we Hitler
en
> Stalin dankbaar moeten zijn?

Je kunt denken in termen van oorzaak en gevolg en je kunt daarnaast nog
in ethische termen over de zaak nadenken. Het een hoeft het ander niet
uit te sluiten. Het kenmerk van veel ideologie is juist dat men dat wel
doet. Het vinden van (al dan niet vermeende) oorzaken verplicht niemand
tot dankbaarheid.

L.
E. lake@lake.nl
W http://www.lake.nl