Ronald van Raaij on Thu, 4 Oct 2001 19:20:51 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] FastTrack?

Leon,

Tja, zoiets bedacht ik me gister toevallig ook naar aanleiding van de vraag
waarom niemand wil betalen, en ik denk dat dit argument iets van de
psychologie verklaart, maar niet alles.
Men neme een persoon die een werk begeert van een ander (zij het beeld,
geluid of iets anders). Die persoon redeneert als volgt: De discrepantie
tussen de prijs die ik moet betalen en de fysieke waarde van datgene dat ik
krijg is te groot. Waar ligt dat aan? Het voor de hand liggende antwoord is
dat de concerns die de distributie in handen hebben die prijs zo hoog
stellen. Maar beroof ik de maker dan niet? Antwoord: Nee want die wordt ook
uitgebuit en krijgt vaak maar een minimale vergoeding.
Voeg daar het argument aan toe 'Informatie wil vrij zijn', en dan beroven we
ineens de rijken, en geven we de informatie zijn vrijheid terug!!!!
Als je zo redeneert ben je dus een Robin Hood, een vrijheidsstrijder!

Dat dit een flauwekul argumentatie is, en dat je door dit te doen, de
mogelijkheden van de distributeurs om hun wurggreep op de markt zowel als de
rechthebbenden vast te houden alleen maar steunt moge duidelijk zijn.

Groet
Ronald