Francisco van Jole on Tue, 9 Oct 2001 11:40:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

----- Original Message -----
From: "Case Roole" <cjr@xs4all.nl>
To: <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Tuesday, October 09, 2001 10:35 AM
Subject: Re: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

> ander clubje warlords steunt om aan de macht te komen, de honger, de
> epidemieen. Onze westerse boodschap aan de mensen die dit allemaal
ondergaan
> is "Luitjes, jullie moeten de amerikanen die je dit aandoen niet haten,
het
> zijn je vrienden en dit is allemaal voor je eigen bestwil."

Als je in zwart wit termen blijft denken is dat inderdaad een van de twee
uitkomsten. Maar in deze kwestie denken niet zo heel veel mensen zwart-wit.
De poging tot omverwerping van de Taliban doet me erg denken aan de invasie
van Vietnam in Cambodia (januari 1979) en de omverwerping van het Pol
Pot-regime. Daarvan is moeilijk objectief vast te stellen of het nou goed of
slecht was en de motieven van de Vietnamezen waren minder idealistisch dan
de bevrijding die ze brachten. Persoonlijk was ik er erg blij mee.

Een mooie schets van het dilemma door een overlevende:

To be honest, I would have personally handed Cambodia to Vietnam (or any
other country for that matter) on a platter in order to save my family and
my people from the jaws of the Khmer Rouge's regime, a regime that ended up
killing millions of their own kind. Like many others, I would have also
chosen the lesser of two evils, which is Vietnam, in order to survive.

http://www.mekong.net/cambodia/jan7.htm

Mag de Noordelijke Alliantie gesteund worden in haar streven de Taliban
omver te werpen?

Ik vind dat geen moeilijke vraag.

Jij?

Toen Pearl Harbour werd aangevallen liet Churchill bij het vernemen van het
nieuws een fles champagne opentrekken met de woorden: 'Nu hebben we de
oorlog gewonnen' omdat hij wist dat hij met Amerikaanse steun de nazi's kon
verslaan. Ik kan me voorstellen dat ergens in Afghanistan dezer dagen
dezelfde woorden zijn geuit.

Een ander toepasselijk citaat van Churchill is deze: "Amerikanen kiezen
uiteindelijk altijd wel voor de goede oplossing, maar niet nadat ze eerst
alle alternatieven hebben geprobeerd."

groet

FvJ