Ronald van Raaij on Fri, 12 Oct 2001 15:25:02 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

Wat mij opvalt in al dat gepraat over ressentiment en gebrek aan
objectiviteit, is niet alleen dat alle partijen, en de 'daarbijbehorende'
media weinig aan zelfkritiek doen, maar dat een aantal van die opmerkingen
door mensen kritiekloos wordt overgenomen, terwijl het demagogisch gehalte
toch vrij hoog is.
Zo kan ik me voorstellen, dat men zich kwaad maakt over de kindersterfte in
Irak, maar zou ik me toch ook kunnen voorstellen, dat men zich afvraagt hoe
dat kan, terwijl voedsel en medicijnen zijn uitgezonderd van het embargo....
Kan ik me voorstellen, dat de statistieken uit de koker van een minder fris
personage komen, die er baat bij heeft om e.e.a. naar zich toe te
manipuleren (en dat deze over (kinder)lijken gaat heeft hij al eerder
duidelijk laten blijken in zijn gasaanvallen op koerdische dorpen).

Is er ook nog eens de vraag, wat de arabische wereld zélf doet aan de
oplossing van het armoede probleem in hun achtertuin, terwijl zeker de helft
van die landen bulkt van de oliedollars? En dat terwijl het delen van je
welvaart een zeer duidelijk deel van de Islam is?

Kun je je afvragen, waar de motieven van bin Laden eigenlijk liggen, als hij
al zijn dollars spendeert aan wapens, terwijl hij daar veel beter iets mee
kan doen dat de mensen daar écht helpt?

Hetgeen overigens voor vele van de lokale machthebbers eveneens geldt....

Met andere woorden, is er in de arabische wereld niet ook de vanouds bekende
truc van leiders aan de gang: als je een probleem hebt in je binnenland,
maar je wil er niks aan doen, wijs naar een vijand buiten je land om de
aandacht af te leiden?

Wat ik hiermee wil zeggen, het is OK om de hand in eigen boezem te steken,
en te zeggen dat bepaalde problemen niet langer genegeerd kunnen worden,
maar als men zelf niet meewerkt, wat blijft er dan nog over?

Ronald