Ronald van Raaij on Wed, 24 Oct 2001 15:18:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Oorlog is Vrede (4)

Tja, dat de VS de moeite wel degelijk hebben genomen, alleen niet de moeite
om het alle burgers te vertellen telt blijkbaar niet. Het niet vertellen aan
iedereen vanwege voor hen doorslaggevende redenen daar heb ik ook moeite
mee, precies om de reden die je nu aangeeft: iedereen kan nu gemakshalve
beweren (en zich daarachter verschuilen?) dat 'niets bewezen is'

Wat het probleem dat het bewuste PR buro moet oplossen betreft, is het ook
een probleem waar de VS al sinds de koude oorlog mee kampen: Alles dat meer
dan gemiddeld links is, ziet de VS als een wrede kapitalistische reus, en
dat imago raken ze maar niet kwijt, in tegendeel, alles wat verkeerd gaat in
de wereld wordt hen min of meer in de schoenen geschoven.

Het lijkt een beetje op de vreemde dichotomie die veel conservatieven
kenschetst (men is voor een kleine overheid met weinig regels, maar als er
iets misgaat, zijn ze vaak de eerste om om meer regels te schreeuwen) men
wil dat de VS zich bescheidener opstellen, maar zodra er ergens in de wereld
iets misgaat, wordt wel het eerste naar de VS gekeken om er iets aan te gaan
doen. Dat kan dus niet samengaan: Je kunt niet tegen de VS enerzijds zeggen
dat men meer bij de Balkan betrokken moet zijn, dat ze de VN moeten steunen
met vredesoperaties in de rest van de wereld, en anderzijds dat ze zich
juist minder met die wereld moeten bemoeien.
Zoals ik al eerder zei, het is wel erg gemakkelijk om naar een ander te
wijzen, met name om problemen die je zelf veroorzaakt af te dekken. En
precies zoals de luchtvaart de 11e gebruikt om de problemen die ze al hadden
rigoreuzer aan te pakken, zo denk ik niet dat je alles dat in aghanistan
gebeurt volledig op het conto van de oorlog daar kunt schrijven. De taliban
zijn ook goede propagandisten, en zullen dat dus wel degelijk doen. Ik ben
benieuwd of ze zover zullen gaan als Saddam Hoessein in de golfoorlog, die
militaire doelen bewust met vrouwen en kinderen omgaf, zodat hij zijn eigen
volk tot gijzelaar maakte.

Let wel, ik ben geen voorstander van lichzinnig bommen smijten, maar evenmin
voorstander van zomaar vliegtuigen als bommen gebruiken, of mensen de
stuipen op het lijf jagen door witte poedertjes door de post sturen. In die
strijd, wordt ook propaganda door beide partijen ingezet, en ik ben
sceptisch ten opzichte *alle* partijen.