Erik van Heeswijk on Wed, 2 Jan 2002 18:29:01 +0100 (CET)

[Nettime-nl] voor VP, V2, P2P, RMA, N5M, ECB enz...

 > Het Virtueel Platform, netwerk voor samenwerking en beleid op het
gebied
> van nieuwe media en cultuur in Nederland, zoekt op korte termijn een
> cordinator. Zie www.virtueelplatform.nl.

Beste mensen van het virtueel platform en anderen,
Het moet me toch eens een keertje van het hart; het gebeurt om de zoveel
tijd. Dan ontdek ik dat er weer eens een instituut voor de nieuwe media
en cultuur in Nederland rondzwerft. En elke keer ga ik eens even op de
site kijken, waar die mensen zoal mee bezig zijn. Meestal kom ik tot
dezelfde conclusie: ogenschijnlijk niet veel.
Ze hebben een pot geld van de overheid gekregen om de 'netcultuur te
stimleren (of andere verheven doeleinden)' en daar organiseren ze een
paar leuke bijeenkomsten over de rol van de nieuwe media in het sociale
netwerk van de burger in een multi-user omgeving. Of iets van dien aard.

In het geval van het virtueel platform blijkt er een database gebouwd te
zijn die organisaties en personen dient te vermelden uit het snijvlak
van kunt, cultuur en nieuwe media. Werkelijk alles wat ik dat gebied de
moeite waard vindt staat er niet in, en zo ongeveer alles dat ik niet
ken, wordt vermeld (zonder vaak de benodigde gegevens). Echter de lijst
met subsidiegevers die VP bijhoudt is echter wel heel erg compleet.

Mijn vraag: is dat toeval? Waarom zijn er zoveel 'gerenommeerde'
instituten in Nederland die zichzelf tot doel stellen de nieuwe media en
internetcultuur (wat dat ook moge zijn...) te stimuleren en waarom horen
wij (webproducenten, internetgebruikers, internetjournalisten) daarvan
zo verdomd weinig? Om dat te illustreren: Virtueel Platform roemt
zichzelf op de pagina "Wat is het virtueel Platform" met 4
gebeurtenissen vanaf 1997, waarvan geen enkele in 2001. Ik hoop dat de
site slecht is bijgehouden... Nog een citaatje:

"Het Virtueel Platform verstrekt gevraagd en ongevraagd beleidsadvies,
gebaseerd op 'good practice'."
Welke good practice? Advies aan wie? En waarom zou die zich daar wat van
aantrekken? Dit geldt voor alle instituten: Kan iemand van VP, V2, P2P,
RMA, N5M, ECB of hoe al die weinig concrete instituten ook mogen heten -
ik begrijp vaak het missionstatement niet eens - me in godsnaam
uitleggen welke praktijkervaring in wat er is opgedaan? Kan iemand me
uitleggen dat ik er naast zit en dat ze echt wel eens uit het
subsidievergadercultuurtje treden, en dat er heel veel tot stand is
gebracht met dat welverdiende overheidsgeld? Kan dat?

Benieuwd wachtend...
Erik 'ik vraag me af of ik dat wel mag vragen' van Heeswijk