yoyo enzo on Thu, 3 Jan 2002 15:08:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] VP, V2, P2P, RMA, N5M, ECB... dah

beste mensen van het virtueel platform en anderen,

ik moet zeggen dat de (voorzichtige) kritiek van Erik van Heeswijk
naar mijn idee de spijker op zijn kop slaat:

>Dan ontdek ik dat er weer eens een instituut voor de nieuwe media en cultuur in Nederland rondzwerft. En elke keer ga ik eens even op de site kijken, waar die mensen zoal mee bezig zijn. Meestal kom ik tot dezelfde conclusie: ogenschijnlijk niet veel.

wat ik echter schokkend vindt is de reactie van richard
die de kritiek lijkt af te doen als een vorm van subsidiepotjes-jaloezie:

>Op jouw vraag of ze nu eens inzichtelijk kunnen maken of die
overheidsubsidies werkelijk nut hebben of niet, kan ik daarom maar 1
ding bedenken: verenig jezelf als betrokken internet- en/of ASP-ondernemers, en draai met deze mallemolen mee. Wijs een paar vleesgeworden netwerkers aan met kennis van branche en overheid, die je kunt vertrouwen (!), en laat ze erin los. Grote kans dat de overheid de helft van hun salaris bijpast.

als we richard mogen geloven komt het met de tijd allemaal wel goed.
dat mag hij dan nog eens uitleggen gezien de vage doelstellingen, de vele kunstzinnige websites waarbij de (eventuele) bezoekers totaal zijn vergeten en dikke subsidies die (decentraal) binnen kleine kringetjes worden opgeslorkt.
het begrip bananenrepubliek is hier dan ook wellicht meer op zijn plaats dan het o zo geprezen woord poldermodel
of zoals richard schrijft:

>Publiceren doen ze niet veel, relatief gezien dan. Meestal zijn het
overzichtsdocumenten, congresverslagen of andere weerslagen van hun
netwerkactiviteiten. Want dat zijn het eigenlijk, deze gerenommeerde
instituten; netwerkeilanden die de synergie zoeken door dat wat er al is
aan elkaar te knopen. Relatief weinig publicaties, wel veel over en weer
gemail,  -bel en -workshopped.

graaft virtueel-cultureel nederland zijn eigen graf?
ik vraag me af hoeveel bezoekers de website van
het virtueel platform eigenlijk heeft en hoe vaak die terugkeren
naar deze plek. misschien is dat wel de juiste methode om het resultaat van alle webcultuur-subsidie aan af te meten.

groetjes
b.o.b.