Ron Peperkamp on Sun, 3 Feb 2002 03:05:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Koninklijke wraak (Het Parool, 2 feb 2002)

Een leuk stukje Karin. Alleen zou het overtuigender zijn geweest als je niet
Willem Alexander maar de verantwoordelijke gezagdrager had genomineerd. Een
kort onderzoekje naar wie hier nu precies waarvoor verantwoordelijk is, had
je meteen kunnen leren dat deze zaak behoorlijk complex is en
alleen daarom al meer aandacht verdient dan het toch wat flauwe grapje
waarmee je je er nu vanaf maakt. In het Parool kan je daar misschien mee
wegkomen, maar hier verwachten wij (of ik in ieder geval) toch net iets meer
journalistiek handwerk.

Het is volgens mij een groot misverstand dat journalisten tegenwoordig bij
man en macht proberen hun stukjes van een komische noot te voorzien. De
taakopvatting van de journalistiek hoort mijns inziens beperkt te blijven
tot het verstrekken van accurate informatie. Met meninkjes en grapjes maak
je geen krant. Ziehier het verval van Het Parool: een doldrieste potpouri
van colums en 'lifestyle' reportages, maar het nieuws is óf te laat, óf
oudbakken, óf niet terzake doende - en in alle gevallen schamel en
oppervlakkig. Een krant als mislukt substituut van televisie dus. Het ergste
is dat Het Parool 'gered' heet te zijn. De totale afbraak van alles wat naar
serieuze journalistiek riekt, wordt door velen zelfs geroemd als een
'geslaagde aanpassing aan de moderne tijd'. Een tijd van meninkjes en
grapjes dus - of erger nog: in grapjes verpakte meninkjes.

Nu kan het zijn dat jij je in dit tijdsbeeld herkent - in dat geval verzoek
ik je dringend om al het bovenstaande te negeren en fijn door te gaan met
leuke stukjes voor 'gewone Amsterdamse mensen' (mission statement MvH). Maar
om één of andere reden heb ik toch moeite om dat van jou te geloven. Sterker
nog: ik heb zelfs enige hoop - om niet zeggen vertrouwen - dat jij tot meer
in staat bent. Neem het mij daarom niet kwalijk als ik de bewijzen van het
tegendeel voorlopig negeer en jouw colums ongelezen in de kattenbak
verdwijnen.

Now go get them - chop chop!

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl