Leo Lake on Wed, 27 Feb 2002 14:50:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] NEW$ - call for questions

Dag,
<<
"Het nieuws bestaat niet meer in onze informationele beeldcultuur. Alles
is virtuele actualiteit" zegt Henk Oosterling. "Door de snelheid en
transparantie is de tegenstelling tussen theorie en praktijk opgeheven.
Het gaat eerder om conceptualiteit en een letterlijke reflectie van de
media".

Boeiende regels zijn dit, maar wel lastig. Voor zover ik het begrijp, ben
ik het er niet helemaal mee eens.
"Nieuws bestaat niet meer in onze ...."
Nieuws bestaat wel. CNN, journaals, actualiteitsrubrieken, kranten ze
brengen allemaal nieuws. Dat werkt als volgt (je moet een filosoof
blijkbaar alles uitleggen). Eerst gebeurt er iets, dan wordt beoordeeld
of het nieuws is en als het antwoord bevestigend is dan wordt het
gepubliceerd of uitgezonden. Het interval tussen de gebeurtenis en het
moment van publiceren is wat korter geworden in de loop der jaren, maar
ze vallen nog steeds niet samen. Tussen het gebeuren en het nieuws zit
daarenboven niet alleen tijd, er zit ook een 'procedure'. De procedure
behelst selectie van het nieuws en de opwerking ervan tot iets
publicabels of uitzendbaars. In die procedure spelen de
beeldprofessionals onmiskenbaar een steeds grotere rol, zelfs een
dominante rol. De afstand tussen theorie (=nieuws+intepretatie ?) en
praktijk(=praktijk?) is dus niet alleen tijd, maar ook procedure. De
afstand wordt tegenwoordig meer bepaald door de procedure dan door de
tijd, daarin heeft Oosterling gelijk, maar dat betekent zeker niet dat
het is opgeheven. Integendeel.

"... informationele beeldcultuur. Alles is virtuele actualiteit..."
Mensen zien vaker de publicatie over, of de uitzending van, een gebeuren
dan het gebeuren zelf. Dat is waar, maar daaruit volgt niet dat men de
publicatie of uitzending verwart met wat er werkelijk gebeurt. Als je
Sharon wilt vermoorden moet je niet op de televisie schieten, dat weet
iedereen, een enkele gek daargelaten. Mensen kennen het verschil tussen
nieuws en werkelijkheid, net zoals het verschil tussen droom en
werkelijkheid. En ze weten dat het nieuws niet echt is: ze weten dat de
Story liegt.

"Door de snelheid en transparantie is de tegenstelling tussen theorie en
praktijk opgeheven."
Ik ga er vanuit dat met theorie hier het nieuws en de daarin vervatte
interpretatie bedoeld wordt, want deze geeft altijd een soort model van
de werkelijkheid en dat met praktijk bedoeld wordt dat waarover het
nieuws gaat. Welnu, Oosterling suggereert nu dat het verschil tussen
theorie en praktijk kleiner wordt naarmate het nieuws sneller
geproduceerd wordt. Het woord transparantie spreekt in dit verband
boekdelen. Maar die suggestie is volstrekt onjuist. De afstand tussen
theorie en praktijk wordt minder bepaald door de tijd die er tussen ligt
dan door de procedure die er tussen ligt. De tijd mag die afstand minder
maken, de procedure maakt haar juist groter. Die procedure behelst niet
alleen selectie van wat er getoond moet worden, maar behelst ook de
manier waarop het nieuws verhaalt wordt. Die weergave nu is tegenwoordig
ALLES BEHALVE transparant. De ramp van 11-9 is gebracht als een
rampenfilm, niet als een poging de gebeurtenis te doorgronden. Dat komt
deels omdat het beeld minder geschikt is voor reflectie.  De weerstand
(noem het een kritische houding of reflectie) die mensen hebben tegen het
al te snel laten inglijden van het woord, heeft men nog niet voor het
beeld. Ik ben geen psycholoog, maar ik vermoed dat het beeld in de
menselijke geest altijd een sluiproute om de reflectie heen zal vinden.
Het rampenfilmmodel is deels ook veroorzaakt door het feit dat de
beeldprofessionals een ramp beter begrijpen dan de waarheid, want dat
laatste vereist altijd studie en onderzoek. Dat onbegrip voor de
werkelijkheid vergroot de afstand tussen nieuws en werkellijkheid. Dat
onbegrip, ik veroorloof me een zijsprong naar de verbittering, ligt ten
grondslag aann zo ongeveer alle ambachten die zich richten op impact,
imago, communicatie, design en soortgelijke viezigheden meer en maakt dat
deze vakgebieden eerder de normen en waarden  en professionele interesses
van deze mensen en hun maatschappij weerspiegelen, dan de werkelijkheid.
Het nieuws van tegenwoordig is alleen maar  transparant voor hen die zich
naadloos hebben weten aan te passen aan heersende normen en waarden,
anderen kunnen de dragers van het nieuws beter uit huis verwijderen en
artikelen en boeken lezen van mensen wiens hart nog uitgaat naar de
werkelijkheid.
"Het gaat eerder om conceptualiteit en een letterlijke reflectie van de
media"
Dus niet. De professonele nieuwsmakers doen niet aan letterlijke
reflectie, ze doen aan reflexmatige verstoring van de werkelijkheid. De
remedie, zowel in Oosterlings's analyse als in mijn verbiage, zou
neerkomen op het inlassen in de procedure van ijkmoment, momenten dus
waarin de vraag centraal staat: "is het nieuws, mijn nieuws, trouw aan de
werkelijkheid?". Bij Oosterling zou de vertraging alleen al voldoende
zijn. Volgens mij is dat niet voldoende, en moeten we toe naar een vorm
van nieuws waarin interpretatie, en reflectie (en dus vooroordelen en
kromme redeneringen) dichter aan de oppervlakte liggen dan bij het beeld
en het beeldverhaal. Een goede eerste stap zou zijn om het nieuws te
vrijwaren van beelden en slechts met de grootst mogelijke omzichtigheid
weer herinvoeren.
Ik zie dat het Sandberg instituut gedomineerd wordt door de
beeldprofessionals, getuige ook de trendy schreeuwerige website met
irritante flash-movie. Ik hoop dat een van de vragen die ze zichzelf
willen stellen is: "zal ik ophouden met het nieuws te verzieken met
beelden en gewoon proberen te vertellen wat er gebeurd ?". Doen ze dat,
dan is de kans redelijk dat ik na een paar jaar  weer een tv aanschaf,
bij leven en welzijn. Een andere vraag die ze zich zouden kunnen stellen
is hoe ze, als ze onverhoopt toch willen vasthouden aan hun vak, de
reflectie in een beeldverhaal kunnen brengen, zelfs wanneer dat verhaal
met razende spoed gemaakt moet worden.
Nee, ik ga die vraag daar op hun website niet stellen. Ik heb geen zin om
eerst door een brei aan zinloze beelden te  waden alvorens vaste grond
onder de voeten te krijgen.
L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl