Kees on Thu, 21 Mar 2002 00:24:02 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Voorbij de Verboden

Beste lezers,

Zoals iedereen wel heeft gemerkt in de afgelopen 5 jaar is er van een levendig Amsterdams
cultureel bestaan nauwelijks nog sprake. Het Stedelijk museum is ingeslapen, op elke
interessante film moeten we in Nederland toch minstens een half jaar wachten, als die
überhaüpt in onze bioscoop te zien zal zijn, het Westergas-terrein lijkt een milieuramp te worden
en elk alternatief op een Vrieshuis of een Silo wordt door de gemeente onmogelijk gemaakt. En
dan bereikt mij via Hay Schoolmeesters dit bericht:

> Beste Kees,
>
> Via Joost Conijn stuur ik je een persbericht
> over de Open Dag in het gekraakte ADM. Ik
> begreep dat jij bereid was om het te versturen
> aan jouw bestand, dat zou echt fantastisch
> zijn, wij hebben die steun hard nodig omdat
> we zwaar bedreigd worden.
>
> Alvast hartstikke bedankt.

Hier dus het bericht:

Vereniging Bewoners- & Werkgroep Amsterdamse Doe Maatschappij – Hornweg 6 – 1045 AR
Amsterdam

VOORBIJ DE VERBODEN
Open dag Vrijplaats ADM

Je moet toch haast wel gek zijn! Je zekere bestaan in de stad op te geven om op een terrein
temidden van industrie te gaan leven, overgeleverd aan de elementen, een markt-conform
denkende politiek en de grillen van een malafide eigenaar...

In de vrijplaats ADM is bijna niets zeker. Een ontruiming hangt permantent als een zwaard van
Damokles boven de hoofden van de ongeveer honderd kunstenaars, knutselaars, pragmatici en
vrijdenkers die er wonen. Wat bezielt deze mensen en hoe leven en werken zij?

De open dag van het ADM op 24 maart 2002 geeft antwoord op deze vragen, middels een open
huis / atelier / werkplaats. Ook zijn er performances en een expo met werk van o.a. Joost Conijn
(HoutAuto) en Fred Abels.
Onder leiding van Harm Botje (Vrij Nederland) zal een debat plaatsvinden tussen onder meer
politici (de wethouders Dales en Stadig) wetenschappers (Saskia Poldervaart, UvA) en
kunstenaars (Maik ter Veer, ADM) over het fenomeen vrijplaatsen. Wat is het maatschappelijk
nut van dergelijke plekken, hoe gaat de regerende politiek hier mee om en wat staat ons te doen
in de toekomst?

Graag nodigen wij eenieder uit die geïnteresseerd is in eigenzinnige cultuur voor onze open dag.

Zondag 24 maart 2002
14.00-19. 00, debat 17.00
ADM, Hornweg 6 Amsterdam -West Havens
Info:  06-53834383 (Olivier Stam)
of
http://www.contrast.org/adm/

Programma Open Dag ADM 24 maart 2002

14:00		Aanvang Open Dag
14:00	19:00	Tentoonstelling in de kantine (1e gebouw, 2e verdieping)
14:00	17:00	Diverse activiteiten op het terrein

14:30		Start programma in de garage (1e gebouw, begane grond)
14:30 	15:15 	Een dansperformance door Gwen  N.
15:45	16:15	‘Vliegtuig’ een film van Joost Conijn
16:30	16:45	Processie (buiten)
16:45	17:00	ADM Rap (‘Arm ei’)

17:00	19:00	PUBLIEK DEBAT
    Inleiding Milou Veling (ADM)
    Performance Mushimoeki
    Voordracht Saskia Poldervaart (UvA Amsterdam)
    ‘Do it yourself’ een video van Joost Conijn en Marijne van Dam
    Publiek debat onder leiding van Harm Botje (Vrij Nederland) met als forum Geert
    Dales (VVD) Duco Stadig (PvdA) Maik ter Veer (ADM) Saskia Poldervaart (UvA)
19:30	20:00	‘Hout auto’ een film van Joost Conijn
21:00	22:00	Jablkon (Jazz punk, Czechië)
22:30	23.30	Skatanomen (Ska punk, Amsterdam)

Als er in Amsterdam nog iets spannends te ontdekken is, iets onverwachts, iets avontuurlijks,
iets onvoorspelbaars, iets waarover onze burgermeester niet direct controle heeft, misschien
zelfs wel een beetje onveilig is, dan is het aanstaande zondag: VOORBIJ DE VERBODEN: de
open dag van het ADM-terrein. Één van de weinige en laatste plekken, jammer genoeg heel ver
uit het centrum van Amsterdam, waar vrij zijn betekenis heeft...

De lente is begonnen dus komt allen, want iedereen is er.

Met veel groeten van Kees Brienen.

ps. Mocht u van mij geen electronische uitnodigingen willen ontvangen reply dan met: In
tegenstelling tot Jos Houweling heb ik juist een hekel aan mensen met gevoel voor avontuur,
visie, smaak, fantasie, ambitie, humor en passie. Mensen die keuzes kunnen maken en zich
kunnen beperken, die vertrouwen op intuïtie, handelen in metaforen, die met kritiek kunnen
omgaan, maar niet met teveel kritiek. Ik haat de initiatiefnemer die zijn verleden kent en het
tijdsbeeld kan vertalen, die teleurstellingen kan omzetten in nieuwe ideeën, die naïef is en
doortrapt, die lastig is en niet te lastig, die dag en nacht werkt, kan overtuigen, niet bang is en
zijn vrijheid benut, dus haal mij z.s.m. van die mailinglijst, en dan komt dat prima in orde.