Ron Peperkamp on Fri, 19 Apr 2002 02:15:02 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] NIOD, het uistellen en Den Haag vandaag

> Natuurlijk zijn het niet alleen de lagere echelons die ter verantwoording
> geroepen moeten worden, maar het stuit me tegen de borst dat van die laffe
> Dutchbat-soldaten toch opeens een soort helden worden gemaakt.

Ik hoop niet dat je dit uit mijn woorden hebt opgemaakt. In ieder geval was
het geheel niet mijn bedoeling om onze jongens en meisjes als helden af te
schilderen. Integendeel. Ik probeerde aan te geven dat er juist helemaal
niets bijzonders meer is aan die Dutchbatters: geen uitzonderlijke
vermogens, geen hogere moraal, geen 'nobele' bereidheid om ergens voor te
sterven - maar gewone jongeren met een beetje rare baan.
Dit wordt eigenlijk bij uitstek door Karremans geïllustreerd: een niet
bijster slimme man met een vriendelijke snor die gewoon zo goed mogelijk
zijn baan probeert uit te oefenen. Hij heeft op de akademie geleerd dat
'veldheren' elkaar ook als heren tegemoet horen treden en dat doet hij dan
dus keurig. Niks mis mee - ja, totdat de contekst opeens van hem vraagt dat
hij boven zijn eigen formele én persoonlijke beperkingen uitstijgt. Dan
faalt hij inderdaad. Maar zo falen er dagelijks velen. Wij mogen hem louter
binnen zijn functie beoordelen. Voor alles wat daarbuiten valt (en dat is
dit geval wel wat veel) draagt alleen Karremans als persoon de
verantwoordelijkheid. En zoals gezegd kan daarover alleen de tijd een
oordeel vellen.

Ron

   Ron Peperkamp
  ron@peperkamp.nl