Ronald van Raaij on Tue, 23 Apr 2002 15:06:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] Inquisitiedemocratie en publieke controle, niewsgroep of website?

Reinder,

Mee eens, bedoelde ik eigenlijk ook.

> Hoewel het wel meevalt. Je kan nota bene zelfs met Outlook Express
> van Usenet genieten (is mij verteld).

Klopt

> Integendeel! Niets zo goed gearchiveerd dan Usenet. Webfora en
> mailinglists zijn veel minder goed gearchiveerd. Webfora kan je
> sowieso al niet lokaal bewaren. Als de site verdwijnt zijn ook alle
> bijdragen verdwenen. Usenet nieuwsgroepen zijn *echt* openbaar.

Klopt, het probleem is alleen dat het redelijk ongeorganiseerd is, en niet
al te gebruiksvriendelijk als je info over een specifiek punt zoekt. Verder
is het zo dat discussies in een thread beginnen, en in een andere doorgaan,
het zo nu en dan zo is, dat de actieve posters een behoorlijk 'incrowd'
zijn, en dat dat de begrijpbaarheid van de posts niet ten goede komt.

> Waarom? Een goede nieuwsgroep cultuur is veel belangrijker. Een
> handvol vaste klanten die de toon zetten is veel belangrijker.

Kan zijn.

> vervullen (en dus is
>
> Het is een mailinglist waar ook nog al die aankondigingen en
> persberichten doorheen komen fietsen. Met een schare lezers die niet
> in discussie geïnteresseerd zijn en alleen die nieuwtjes en
> uitnodigingen willen ontvangen. En een handvol mensen die graag met
> elkaar willen discussieren (maar de verkeerde software gebruiken).

Maar een aantal mensen dat zeer belezen is, en toegang heeft tot allerlei
informatiebronnen, nuttig om zo nu en dan een kwestie op los te laten denk
ik.

> Geen ontwerpers nodig! Dat is zo heerlijk, dat moet je niet
> onderschatten. En geen kapitaal. Want webontwerpen en de hele zwik
> aan intelligente databases kost geld. Usenet niet.

Klopt. Aan de andere kant kun je ook denken aan een site die alleen verwijst
naar relevante threads. (Tenslotte wordt nettime ook gearchiveerd). Met
andere woorden de voordelen van de ene optie gecombineerd met de voordelen
van de andere.

> zoek gaan naar
> publiceren op een
> bijvoorbeeld goed
> site), het
>
> Zullen we eerst eens afspreken in een bestaande nieuwsgroep?

Doe maar een  voorstel