ReindeR Rustema on Tue, 7 May 2002 15:10:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] dader... een broertje van de breedbeeldactivist?

At 11:44 AM +0200 5/7/02, jeroen wrote:
>Volgens mij is het uiteindelijk niet meer zo relevant wat de
>werkelijkheid straks blijkt te zijn. De eerste reacties in de media
>zijn er geweest, de toon is gezet. Het NOS journaal herhaalde
>eindeloos de beelden van een taartengooister, die met een ielig
>stemmetje "op naar de nul zetels" riep.

Dat was ook een hele suffe, belachelijke actie. Fortuyn stond altijd
open voor debat, waarom kon dat iele stemmetje dan niet gewoon een
debat met hem voeren? Een dogmatisch tiepje lijkt me.

Het gooien van slagroomtaarten was oorspronkelijk een ludieke actie
tegen leiders die zichzelf te serieus namen, zo kwam het dit keer
absoluut niet over. Fortuyn was nota bene nog niet eens gekozen.

>Meer geweld, meer wapens, een verharding van de standpunten aan alle
>zijden van het midden.

Die consequentie ligt niet voor de hand. Het tegendeel kan je
evengoed beweren en klinkt zelfs wel aannemelijker. De man in de
straat heeft het vooral over vrijheid van meningsuiting en het
afzweren van geweld.

>  Dat is er sowieso, en wat de motieven van de dader waren is daar
>ondergeschikt aan.

De motieven zijn juist wel heel belangrijk! Is dit iemand uit een
linkse hoek die gelooft dat het vermoorden van Pim Fortuyn links goed
zal doen of is dit een idioot die om persoonlijke redenen iets tegen
hem had. Dat is van cruciaal belang.

Ondertussen heeft het ANP een bericht verspreid dat hij vermoedelijk
een milieu-activist is. Zijn computer is ook in beslag genomen. Ik
ben benieuwd welk e-mail adres hij heeft gehad en of er wat van hem
terug te vinden is op internet. 32-jaar, milieu-activisme en
Harderwijk, daarmee moet je toch wel wat over hem kunnen vinden zou
je denken.

--
ReindeR