ReindeR Rustema on Wed, 8 May 2002 13:04:01 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] dader... een broertje van de breedbeeldactivist?

At 10:28 AM +0200 5/8/02, jeroen wrote:

On dinsdag, mei 7, 2002, at 03:09 , ReindeR Rustema wrote:

<de taartgooier in het NOS journaal>

>Ja, so what? Er lopen heel wat dogmatische typjes rond.

Ik dacht dat dogmatisme iets is wat we meestal veroordelen. Meestal
natuurlijk, want altijd zou wat dogmatisch zijn.

>  Een taartengooier is geen moordenaar, en dat is wel wat het NOS
>journaal suggereerde.

Toevallig heb ik dat ook gezien en ik maakte die associatie niet. Dat
is nou het leuke van beelden achter elkaar plakken. Dat hele medium
televisie eigenlijk, je kan er van alles uithalen en inleggen en dan
ook nog eens claimen dat het heel slecht is omdat anderen niet zo
slim zijn om dat te doorgronden en het te zien 'hoe het gezien moet
worden'. En dan kan je zeggen dat de beelden plakkers valse
manipulators zijn die het instrument van wat voor complot dan ook
zijn. Prachtig medium dus. Het vreet tijd alleen, in vergelijking met
het geschreven woord.

Maar deze taartengooiers begonnen zich wel te begeven op de glijdende
schaal naar meer fysiek geweld. In de taart zat ook kots en stront
verwerkt schreef iemand me. Of dat nu wel of niet zo is, het lijkt me
te interpreteren als statement dat ze niet geloven in het woord maar
dat ze een 'daad' willen stellen. Iets fysieks. Dat is een heel
andere categorie, met aan het begin ervan een dergelijke taart gooien
en aan het einde het schieten met een vuurwapen.

>maar ik heb toch wel het idee dat ik steeds vaker geconfronteerd
>wordt met dingen als traangas, Me-ers, etc... Je mag het naief
>vinden, maar ik blijf het een eng gezicht vinden als er weer zo'n
>pantserbusje op het Leidseplein staat.

Ah, het is weer oorlog, er is weer voetbal denk ik dan. Dat soort
entertainment voor hooligans zou niet in het publieke domein moeten
plaatsvinden. Die rotzooi moet op privéterrein achter hekken blijven,
de Arena ofzo.

>Ik zie deze moord alleen maar in het verlengde darvan, en zie ook
>niet in hoe het mogelijk zou zijn dat dit _niet_ bijdraagt aan een
>verdere escalatie, en een toename van het geweld.

Gisteren hoorde ik ook een keer of 3 a 4 op televisie roepen
"Amerikaanse toestanden". Als men dat roept en ook nog eens de media
iets fout hebben gedaan, dan weet je dat men clueless is.

>Waarom is dat van cruciaal belang? De manier waarop de media werkt
>waren de conclusies op 6 Mei om 19:00 al getrokken.

Wat waren die volgens jou? Ik denk dat daar ook verschillende
lezingen van zijn. Ieder heeft met zijn eigen achtergrond en
wereldbeeld zijn eigen conclusies. De media hebben daar niet zo heel
veel invloed op ben ik bang.

>Tegen de tijd dat er nuancering plaats kan vinden is iedereen het
>onderwerp al lang weer vergeten.

Er is altijd wel nuancering te vinden voor de mensen die het zoeken.
Het merendeel heeft het dan alweer 'gezien' inderdaad. Dat verwijt ik
de media niet, eerder het kijkerspubliek. En daarmee ook mijzelf,
want ik ben ondertussen ook alweer mijn interesse kwijt geraakt voor
verdere nuances omtrent de actualiteit van maanden geleden. Dat is
ook weer het leuke van de actualiteit, steeds wat anders, erg
afwisselend.

>Fortuyn wist dat als geen ander.

Die toevoeging begrijp ik niet in dit verband.

--
ReindeR