Richard Reekers on Fri, 17 May 2002 10:15:03 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] 'De Democratie' in wording

Beste Paul, Nettimers,

Interessante mail van je. Bewogen ook.

[zooming in]

> Er schijnt een theorie te zijn die stelt dat bij een bepaalde
> dichtheid van telefoons per inwoners, zeg 70 op de 100, automatisch
> democratie onstaat! ("Ze" kunnen "het" niet meer verborgen houden)

Met van die call centers! ;-) Zonder dollen, volgens mij is
het kommunikaatsjie. Democratie, wat dat dan ook mag zijn,
is het kind van individualisme (door afnemende zorgen over
1e levenbehoefte|welvaart) én communicatie (om diezelfde
individualiteit te delen).

> 'De Democratie' is niet op zijn retour, de democratie is in
> opkomst.

In opkomst, in opkomst... volgens mij is het meer evolueren.
Zoals alles dat doen (stofzuigers, auto's, ideeën,
levensvormen). Aanpassen aan de nieuwe tijd, aan nieuwe
omgevingen.

> Blijft natuurlijk dat we hier in nederland, in europa en de
> rest van de wereld met een hoop vragen, problemen en onvrede
> blijven zitten; De aard van democratie is dan natuurlijk te
> proberen het met elkaar op te lossen.

> De allermoeilijkste vraag aan 'De democratie' is hoe zichzelf
> te verdedigen tegen externe en interne vijanden. Indivuduen en
> groepen die alleen maar 'dood dood dood' denken en doen.

Niemand is geboren om 'dood dood dood' te denken, laat staan
te doen. Alles heeft een reden of een oorzaak.

> Helaas heb ik hierop geen antwoord. Uiteindelijk lijkt het mij
> een gedeeltelijke oplossing alle 'externe' vijanden te verwijderen
> door 1 globale natie. Een begrips verschuiving en geen definitief
> antwoord.

Kijk even groter en we zijn al een globale natie. De
westerse democratie laat wereldwijd z'n sporen na. Zo is de
wereldhandel op westerse leest geschoeid, vinden we in elk
land vinden de golden arches van McDonald's, en van CNN en
Dallas-reruns leren mensen van andere culturen wat
individuele welvaart is. 'He, dat wil ik ook! (voor m'n
kinderen)'

De externe vijanden die jij ziet zijn mensen en bewegingen
die dat, ons, systeem niet willen. Uitwassen van gekken
elimineer je nooit, zeker niet in zo'n groot systeem. Wat
denk ik in elk geval iets zou helpen is het systeem meer en
sneller te laten reageren op andere denkbeelden. Haal de
angel uit het westerse (consumptie)denken.

Maak van 'werk-werk-werk' (W. Kok 1994), 'werk,
betrokkenheid en respect'. Iedereen wie- en waardanook
zijn|haar eigen cause, maar we vinden elkaar in de drive.

> met groeten,
terug
Richard | NewDay.nl

> P.S.
> Ben ik nu 'rechts' omdat ik globaal denk? ;-)

Globaal denken is alle richtingen uitdenken :-) Als dat als
rechts wordt ervaren, moeten we misschien een nieuw
universum aan denkbeelden openen.