Marius van Dam on Fri, 24 May 2002 00:35:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] schoolproject

Ik vind de het onderwerp van de opdracht nogal vaag beschreven. Dat is
misschien ook de reden dat geen van de reacties inhoudelijk op de genoemde
discussies is ingegaan. Het lijkt me nog geen makkelijke klus, dit essay.
Hebben je docenten nog extra hints gegeven met betrekking tot deze ethische
en esthetische discussies, welke bedoelen zij precies?

Kunst en nieuwe media is geen makkelijk onderwerp. Het is nog zo nieuw, en
er is nog (relatief) weinig over geschreven.
Ik durf me zelfs af te vragen of er op dit moment wel zoiets als kunst
bestaat op het web. De eerste grottekeningen zien we toch ook niet als
kunst? Dat is wel ongeveer het stadium waar we nu zijn. Alles wat we op dit
moment maken is bij voorbaat een experiment. Nieuwe media kunst is nog in
zo'n mate in ontwikkeling dat ik in ieder geval zelf wel drie keer zou
nadenken voordat ik het label Kunst hang aan iets dat ik maak.
Soms maken kunstenaars die begaafd zijn in het maken van traditioneel werk
de stap naar het web. Dat maakt hun (amateurische?) gefreubel nog geen
kunstwerk. Op het web bestaan andere regels en andere criteria, die zelfs
nog moeten worden uitgevonden. Er zijn vast uitzonderingen, maar over het
algemeen vind ik het gewoon nog te vroeg om met dit soort kwalificaties te
smijten.

Het hangt er ook vanaf hangen hoe breed het begrip 'kunst' opvat.

Wat het interpreteren van 'kunst' op het web lastig maakt is het feit dat
het niet altijd duidelijk is DAT een website als kunstwerk bedoeld is.
Wanneer je een museum binnen loopt heb je al een bepaalde verwachting. De
platen lood die op dit moment een vloer vormen in het stedelijk museum
(tentoonstelling over conceptuele kunst) zet vooral aan tot denken aan omdat
hij in een museum te vinden is. Zou ik dezelfde vloer op een pleintje tegen
komen, dan zou ik er geen aandacht aan schenken. (wat natuurlijk niet wil
zeggen dat je geen kunst in de open ruimte kunt hebben, maar ook die wordt
vaak niet begrepen, zoals een AT5 programma lange tijd aantoonde) Websites
kunnen van alles zijn, moppentrommels, verhalen, corporate sites,
spelletjes, documentatie, etc. etc. en soms dus ook dingen die kunst
plachten te zijn. Toch kom je zo'n werk binnen zonder een bordje 'museum' te
zijn gepasseerd.
Wanneer ik de huidige jodi.org (stuurt je door naar
http://www.untitled-game.org/ ) bezoek zie ik een rijtje bestanden. Als ik
op 1 van die bestanden klik krijg ik een scherm vol onbegrijpelijke tekens.
(Iets vergelijkbaars krijg je te zien als je een programma opent in
notepad/simpletext.) Persoonlijk kan ik dit, nadat mij is verteld dat het
door kunstenaars is gemaakt, wel waarderen als iets conceptueels, maar ik
verwacht dat velen net zo snel weer weg zijn als ze zijn gekomen, denkend
dat de site niet meer werkt.

Goed, het zijn maar een paar losse flarden van ideeën, en geheel mijn mening
natuurlijk.

Tot slot een vraag aan Richard:

> Nu vanuit een andere hoek alweer een vraag (als tegengesteld
> aan aanbod) aan de los/vast-gemeenschap die Nettime is.
> Nogmaals, we moeten hier iets mee volgens mij.

Wat zouden we hiermee moeten volgens jou?